Kopersinformatie bedrijfskavel Industrieweg Uithuizen

Over de kavel

De kavel heeft een oppervlakte van 4.078 m². We verkopen de kavel in de staat zoals die is bij de aktepassering. We hebben bodem- en asbestonderzoek laten doen. De uitkomsten staan in het milieukundig rapport (pdf, 2MB). Uit dit rapport blijkt niet dat de kavel niet geschikt is als bedrijfskavel.

Na de sloop van opstallen zijn restanten van heipalen achtergebleven op ongeveer 2 meter beneden het maaiveld (zie de tekening, pdf, 139 KB). Hou hier rekening mee als je een bouwplan laat opstellen. Verder moeten de nieuwe bebouwing en bedrijfsactiviteiten voldoen aan het bestemmingsplan Uithuizen. Daarover lees je meer bij Bouwen.

Voorwaarden

Hier ligt de bedrijfskavel

Klik of tik op de kavel voor meer informatie

Hier ligt de bedrijfskavel (lijstweergave)

Klik of tik op de kavel voor meer informatie

Inschrijven

Je kon tot 6 juli 2023 inschrijven voor een optie. De kavel is op 7 juli 2023 in optie gegeven.

Zo werkt het

  1. Op 7 juli 2023 heeft de projectleider samen met een medewerker Grondzaken en de notaris de enveloppen geopend.
  2. De inschrijver met het hoogste bod heeft een optie op de kavel gekregen. Dat is meteen de start van de optieperiode van 6 maanden.
  3. De andere inschrijvers krijgen in de week van 10 juli 2023 bericht per e-mail. De gemeente geeft geen informatie over het winnende bod (privacy). 

Voor de optie betaal je 2% van de koopsom. Bij aankoop van de kavel trekken we dit bedrag af van de koopsom. Let op: als de koop niet doorgaat krijg je het optiegeld niet terug. De optie duurt 6 maanden vanaf het moment dat je de kavel krijgt toegewezen. In die tijd kun je de financiering regelen en een omgevingsvergunning aanvragen.

Kopen

  • Uiterlijk 6 maanden na de optieperiode (uiterlijk 8 januari 2024) stelt de gemeente een koopovereenkomst op. Bekijk een voorbeeld van de koopovereenkomst
  • De koper kiest zelf een notaris die de overdracht gaat doen.
  • Koper en gemeente ondertekenen samen de koopovereenkomst. Daarna stuurt de gemeente de getekende koopovereenkomst naar de gekozen notaris.
  • Binnen 3 maanden na ondertekening van de koopovereenkomst (uiterlijk 8 april 2024) moet de notariële overdracht gebeuren. Heb je dringende redenen om de overdracht uit te stellen? Dan kun je schriftelijk om ontheffing vragen. Als de notariële overdracht niet binnen 3 maanden na de ondertekening van de koopovereenkomst gebeurt dan geldt artikel 2.10 van de “Algemene voorwaarden voor de verkoop van onroerende zaken door de gemeente Het Hogeland”.

Bouwen

Op het kavelpaspoort staat een samenvatting van de bouwregels. Daar moet je je aan houden als je gaat bouwen. Verder gelden de volgende documenten:

  • Welstandsnota (pdf, 5MB). Hierin staan de eisen waar het bouwwerk moet voldoen
  • Bestemmingsplan Uithuizen en Herziening bestemmingsplan Uithuizen (website ruimtelijkeplannen.nl). Daarin staat wat er in het gebied mag gebeuren. De kavel heeft de bestemming 'Bedrijventerrein'
  • Bouwbesluit (website overheid.nl). Dit besluit geldt voor heel Nederland en bevat voorschriften voor veiligheid, gezondheid, bruikbaarheid, energiezuinigheid en milieu.

Omgevingsvergunning

Voor het bouwen heb je een omgevingsvergunning nodig. Behandeling van een complete aanvraag omgevingsvergunning duurt maximaal 8 weken. Voordat je de omgevingsvergunning aanvraagt kun je je plan gratis door de gemeente laten beoordelen. Wij kijken dan of het past bij het bestemmingsplan en de welstandseisen. Lees meer over gratis beoordeling vooraf.

De aanvraag voor een beoordeling vooraf en voor de omgevingsvergunning kun je het beste in overleg met een adviseur doen. Die weet wat nodig is om een omgevingsvergunning aan te vragen.

Groen

In Het Hogeland vinden we groen heel belangrijk. Zeker nu het klimaat verandert. We hopen dat de koper in de ontwerpfase rekening houdt met de risico’s van klimaatverandering.

Inrit en parkeren

Een inrit plaatsen gaat in overleg met de gemeente. Er geldt bijvoorbeeld een maximale breedte van 7 meter. Parkeren mag alleen op eigen terrein.

Riolering

Aansluiting op het gemeenteriool is voor rekening van de koper. De gemeente legt aansluitpunten aan tot op de perceelgrens. Het rioolsysteem is een zogenaamd gescheiden systeem. Dat wil zeggen dat hemelwater en huishoudelijk water gescheiden worden afgevoerd. Er zijn dus 2 aansluitpunten.

Opstalrecht 

Koper moet de aanwezigheid of aanleg van kabels en leidingen in de kavel toelaten. In artikel 3.3. van de Algemene verkoopvoorwaarden staat dat de gemeente en nutsbedrijven het recht houden om bijvoorbeeld kabels of leidingen aan te leggen, te onderhouden of te vernieuwen (opstalrecht). Deze afspraak geldt later ook voor nieuwe eigenaren. Daarom moet verharding buiten het bouwvlak herbruikbaar en gemakkelijk te verwijderen zijn. En buiten het bouwvlak mag je niet bouwen, een gesloten wegdek aanleggen, de grondhoogte verlagen of bomen of struiken met diepe wortels planten.

Aansluiting overige nutsvoorzieningen 

Kijk voor informatie over het aanvragen van de aansluiting van elektra, water, kabel en telefonie op www.mijnaansluiting.nl. Daar staan ook verschillende informatienummers waar je terecht kunt met vragen.

Uitzetten gebouw en aangeven vloerpeil 

De gemeente geeft het vloerpeil aan in overleg met de koper of de aannemer. De koper of aannemer blijft verantwoordelijk voor de gevolgen voor de grondbalans.

Kosten

Hou rekening met de volgende kosten:

  • Kosten omgevingsvergunning. De hoogte hangt af van de activiteiten waarvoor je vergunning aanvraagt. Voor bouwen betaal je bijvoorbeeld een startbedrag plus een percentage van de bouwkosten. In de legesverordening staan de exacte bedragen.
  • Notariskosten voor het opmaken en passeren van de akte van levering. Informatie hierover kun je opvragen bij de notaris. 
  • Enkele andere kosten waarmee je rekening moet houden: 
    • financieringsrente tijdens de bouw (bij een hypotheek); 
    • zogenaamde bouwrente die de aannemer in rekening kan brengen; 
    • aanneemsom van het te bouwen object; 
    • sonderingskosten voor het bepalen van de fundering; 
    • architect; 
    • verhuizing en inrichting;
    • tuinaanleg.

Vragen

Bel bij vragen: 088 - 345 88 88. Of stuur een e-mail naar gemeente@hethogeland.nl.

 


In bijzondere gevallen mag het college van burgemeester en wethouders afwijken van deze kopersinformatie. Als deze kopersinformatie geen uitkomst biedt dan beslist het college van burgemeester en wethouders.