Kopersinformatie Munster fase 3

De gemeente verkoopt 17 kavels voor 17 vrijstaande woningen in Munster fase 3 in Winsum

De kavels

Klik of tik op een kavel voor meer informatie

Munster fase 3 (lijstweergave)

Klik of tik op een kavel voor meer informatie

Kavel 48

Meer informatie

Kavel 54

Meer informatie

Kavel 56

Meer informatie

Kavel 57

Meer informatie

Kavel 58

Meer informatie

Kavel 59

Meer informatie

Kavel 60

Meer informatie

Kavel 61

Meer informatie

Kavel 62

Meer informatie

Kavel 63

Meer informatie

Kavel 66

Meer informatie

Kavel 74

Meer informatie

Kavel 77

Meer informatie

Kavel 78

Meer informatie

Kavel 79

Meer informatie

Kavel 80

Meer informatie

Kavel 81

Meer informatie

Munster heeft in totaal 8 eilanden. Daarvan horen er 2 bij Munster fase 3. Munster heeft een dorps karakter met veel water en groen. Elk eiland is per auto bereikbaar. Maar een rondje over de eilanden kan alleen met de fiets of lopend.

Voorwaarden

Inschrijven

Je kunt je van 14 november 2024 tot en met 9 januari 2025, 12.00 uur inschrijven voor een optie op een kavel. Bij meer geïnteresseerden voor dezelfde kavel gaan we loten.

Zo werkt het

  1. Log in met DigiD. Vul daarna de vragen in.
  2. Geef op het formulier tenminste 1 voorkeur aan.
  3. Je kunt ook een tweede voorkeur opgeven. Dit hoeft niet.
  4. Per gezin/huishouding mag je 1 keer inschrijven.  
  5. Alles ingevuld? Klik op verzenden.
  6. Je krijgt per e-mail een bevestiging van de inschrijving. Controleer goed of je deze bevestiging hebt ontvangen. Als je geen bevestiging per e-mail hebt gekregen dan is de inschrijving niet gelukt. Je doet dan niet mee aan de inschrijving. Neem bij twijfel over de inschrijving contact op met de gemeente.
  7. Denk om de uiterste inschrijfdatum (9 januari 2025, 12.00 uur)!
  8. Na de sluitingsdatum verwerken we alle inschrijvingen. Het aantal inschrijvingen maken we bekend tijdens de loting.
  9. Als er voor een kavel meerdere inschrijvingen zijn dan gaan we loten. Daarbij gaat een eerste voorkeur boven een tweede voorkeur. De loting is onder voorbehoud op 16 januari 2025 in het gemeentehuis in Winsum. Een notaris houdt toezicht. Je ontvangt een uitnodiging voor deze loting. Je moet zelf bij de loting aanwezig zijn. Ben je niet aanwezig, dan doe je niet mee aan de loting.
  10. Krijg je de kavel tijdens de loting toegewezen? Dan teken je meteen de optiebrief. De optie gaat dan direct in. Bij de uitnodiging voor de loting krijg je een concept-optiebrief.

Als er kavels overblijven

Blijven er na de eerste loting kavels over? Dan kunnen uitgelote inschrijvers daar direct een optie op nemen. Als er meerdere uitgelote belangstellenden voor dezelfde overgebleven kavel zijn dan gaan we opnieuw loten.

Zijn er hierna nog onverkochte kavels? Dan maken we dat bekend op deze webpagina. Iedereen kan zich dan inschrijven voor een optie. We behandelen de inschrijvingen en verlenen de opties dan op volgorde van binnenkomst.

Optie

De optieperiode duurt 3 maanden. In die tijd kun je de financiering regelen en een omgevingsvergunning aanvragen. Als het nodig is kun je na de eerste optieperiode een tweede optie nemen voor nog eens 3 maanden. Per optie betaal je € 1000,-- inclusief btw. Bij aankoop van de kavel trekken we de optiekosten af van de verkoopprijs. Als je afziet van de koop krijg je het optiegeld niet terug. Na deze 2 optieperiodes kun je een koopovereenkomst sluiten. Een derde optieperiode is niet mogelijk.

Opties die niet worden omgezet in een koopovereenkomst

Komen er binnen 3 maanden na de loting kavels vrij omdat de optienemer de kavel toch niet koopt? Dan verloten we die opnieuw onder alle belangstellenden die bij de eerdere loting geen kavel hebben gekregen. Hierbij houden we geen rekening met eerder opgegeven voorkeuren.

Kopen

De koopovereenkomst

  • Is de optieperiode voorbij en wil je de kavel kopen? Dan stelt de gemeente een koopovereenkomst op. Bekijk een voorbeeld van de koopovereenkomst.
  • Je krijgt 3 exemplaren van de koopovereenkomst. Plaats je handtekening op alle 3 en stuur ze terug naar de gemeente. Doe dat binnen 2 weken. Daarna ondertekent de gemeente de overeenkomsten. Je krijgt 1 volledig ondertekende koopovereenkomst van de gemeente. Daarmee is de koop definitief.
  • Kies vóór de ondertekening van de koopovereenkomst zelf een notaris en geef opdracht om de akte van levering op te stellen. De gemeente stuurt de door beide partijen getekende koopovereenkomst naar de gekozen notaris.

Na ondertekening van de koopovereenkomst 

  • Bij het nemen van een optie heb je een optievergoeding betaald. Dit bedrag trekken we af van de verkoopprijs.
  • Binnen 6 maanden na ondertekening van de koopovereenkomst zal de eigendomsoverdracht  plaatsvinden bij de notaris.
  • Je kunt de eigendomsoverdracht uitstellen met 3 maanden met instandhouding van de ontbindende voorwaarden dat je de benodigde vergunningen en financiering krijgt. Zo'n verlenging kost € 1.000,- inclusief btw. Daarna kun je nog 1 keer uitstellen met 3 maanden, maar nu zonder de ontbindende voorwaarden. Voor deze verlenging betaal je € 500,- inclusief btw. Deze kosten voor uitstel van eigendomsoverdracht krijg je niet terug, maar dienen als vergoeding voor rente- en beheerkosten voor de gemeente.
  • Wil je de eigendomsoverdracht bij de notaris vervroegen? Dan moet je dit minimaal 2 maanden van tevoren bij de gemeente en de notaris aangeven. Wij kijken dan of dit mogelijk is.
     

Bouwen

Bouwregels

Heggen, schuttingen en beschoeiing

We willen zoveel mogelijk gelijkheid in materialen, kleuren en groen. Het groene karakter van het gebied willen we graag bewaren. In het stedenbouwkundig plan vind je de verschillende uitgangspunten waar je rekening mee moet houden. Beschrijf in je bouwplan ook je plannen voor erfafscheidingen. Na de bouw van alle woningen van het project plant de gemeente de hagen aan. De eigenaar van de kavel moet die haag in stand houden.

Op de eilanden maken we, waar dat kan, een groen plein met gras, bloemen of bomen. Per eiland kiezen we voor 2 eigen boomsoorten. Zo krijgt elk eiland een eigen karakter. Meer over groen in Munster fase 2:

Water en oevers

De voortuinen grenzen aan het water. De oevers worden zoveel mogelijk ingericht met groen. De helling van de voortuin naar het water (het talud) is privé-eigendom. Het is onderdeel van de tuin, maar heeft een openbare uitstraling. De gemeente laat lage beschoeiing aanbrengen langs het water om de wal te verstevigen. De eigenaar van de kavel moet die beschoeiing in stand houden.

In de koopakte staat dat de kavelgrens aan de waterkant achter het talud ligt en dat je het talud niet mag verhogen of veranderen. Deze regel geldt ook voor volgende eigenaren. Wel mag je de oever onderbreken met een steiger of vlonder. Hiervoor gelden voorwaarden. Zo mag de steiger maximaal 6 meter lang zijn en 2,5 meter diep. De vlonder mag niet langer zijn dan 40% van de kavelbreedte. De precieze voorwaarden staan in de bestemmingsregels (hoofdstuk 2, artikel 4 - wonen) en in het stedenbouwkundig plan (pagina 33 tot en met 35).

Parkeren

Elke kavel heeft 1 inrit en ruimte voor 2 parkeerplaatsen. Langs de weg zijn openbare parkeervakken van graskeien.

Containeropstelplaatsen

Op elk eiland is een opstelplaats voor containers. Daar zet je je grijze of groene afvalcontainer aan de weg.

Omgevingsvergunning

  • Voor het bouwen heb je een omgevingsvergunning nodig. Behandeling van een complete aanvraag omgevingsvergunning duurt maximaal 8 weken.
  • Laat je plan gratis door de gemeente beoordelen voordat je een omgevingsvergunning aanvraagt. Wij kijken dan of het past bij het bestemmingsplan en de welstandseisen. Dat kan je geld en moeite besparen. Lees meer over de beoordeling van bouwplannen.
  • De beoordeling vooraf en de aanvraag voor de omgevingsvergunning kun je het beste in overleg met een professioneel bedrijf doen. Zij weten wat nodig is om een omgevingsvergunning aan te vragen.

Aansluiting van de huisriolering op het gemeenteriool

Aansluiting op het gemeenteriool is voor rekening van de koper. De gemeente legt aansluitpunten aan tot op de perceelgrens. Het rioolsysteem is een zogenaamd gescheiden systeem. Dat wil zeggen dat hemelwater en huishoudelijk water gescheiden worden afgevoerd. Er zijn dus 2 aansluitpunten. In de koopovereenkomst staat dat de gemeente en nutsbedrijven het recht houden om bijvoorbeeld kabels of leidingen aan te leggen, onderhouden of vernieuwen (opstalrecht, zie ook artikel 3.3. van de Algemene verkoopvoorwaarden). Deze afspraak geldt later ook voor nieuwe eigenaren.

Aansluiting overige nutsvoorzieningen

Kijk voor informatie over het aanvragen aansluiting van elektra, water, kabel en telefonie op www.mijnaansluiting.nl. Daar staan ook verschillende informatienummers waar je terecht kunt met vragen.
 

Aanwijzen bouwkavel

De gemeente geeft de grenzen aan van de kavel. Deze geven we voorafgaand aan de aktepassering door aan het Kadaster. Daarna stelt het Kadaster de grenzen vast op kosten van de koper. Bij de notariële overdracht worden deze kosten doorberekend aan de koper. De grenzen worden aangegeven door piketpaaltjes. Deze piketpaaltjes komen in de grond te staan. Het komt voor dat de piketpaaltjes na het vaststellen van de grenzen verdwijnen. Hou er rekening mee dat de grenzen dan alleen nog bepaald kunnen worden met een grensreconstructie door het Kadaster. De kosten hiervan zijn voor de koper. Wij raden kopers aan de piketpaaltjes zo snel mogelijk te vervangen voor bijvoorbeeld hekpalen.

Uitzetten woning en aangeven vloerpeil

De gemeente geeft het vloerpeil aan in overleg met de koper of aannemer. De koper of aannemer is verantwoordelijk voor de gevolgen voor de grondbalans. Ook is de koper of aannemer verantwoordelijk voor het uitzetten van de woning. En voor het op tijd melden van de datum hiervoor bij de gemeente zodat de gemeente dit kan controleren.

Kosten omgevingsvergunning

De prijs van de omgevingsvergunning hangt af van de activiteiten waarvoor je een vergunning aanvraagt. Voor bouwen betaal je bijvoorbeeld een startbedrag, plus een percentage van de bouwkosten. De precieze bedragen staan in de tarieventabel die als bijlage bij de legesverordening is gevoegd.

Kosten notaris

De notariskosten voor het opmaken en passeren van de akte van levering zijn voor rekening van de koper. Informatie over die kosten kun je opvragen bij de notaris.

Overige kosten

Enkele andere kosten waarmee je rekening moet houden:

  • financieringsrente tijdens de bouw (bij een hypotheek);
  • zogenaamde bouwrente die de aannemer in rekening kan brengen;
  • kosten voor het verlengen van de optie op een bouwkavel;
  • kosten voor het verlengen van de notariële overdracht van de bouwkavel;
  • aanneemsom van de te bouwen woning;
  • sonderingskosten voor het bepalen van de fundering;
  • kosten architect;
  • kosten van verhuizing en inrichting;
  • kosten tuinaanleg.

 


In bijzondere gevallen mag het college van burgemeester en wethouders afwijken van deze kopersinformatie. Als deze kopersinformatie geen uitkomst biedt dan beslist het college van burgemeester en wethouders.