Kopersinformatie Munster fase 2
Munster bestaat in totaal uit 8 eilanden. De middelste 3 horen bij fase 2. Daarin is ruimte voor 43 woningen waaronder 13 vrije bouwkavels. Alle bouwkavels zijn in optie of verkocht.
Inhoud
Kavelkaart Munster fase 2 (lijstweergave)
Alle kavels zijn in optie of verkocht.
Kavel 13
Kavel 7
Kavel 15
Kavel 19
Kavel 20
Kavel 25
Kavel 28
Kavel 29
Kavel 30
Kavel 33
Kavel 36
Kavel 42
Kavel 43
Voorwaarden
- De afmetingen van de kavels staan vast zoals vermeld op de kaveltekening.
- Op elke kavel komt 1 vrijstaande woning.
- We verkopen de kavels aan particulieren. Dus bijvoorbeeld niet aan bouwers, projectontwikkelaars of makelaars.
- Verder gelden
Opties
Op dit moment kun je niet inschrijven voor een optie. Alle kavels zijn al in optie of verkocht. De optieperiode duurt 3 maanden. In die tijd kun je de financiering regelen en een omgevingsvergunning aanvragen. Als het nodig is kun je na de eerste optieperiode een nieuwe optie nemen. Per optie betaal je € 1.000,- inclusief btw. Bij aankoop van de kavel trekken we de optiekosten af van de verkoopprijs. Als je afziet van de koop krijg je het optiegeld niet terug.
Kopen
- De koop kan pas doorgaan als het bestemmingsplan definitief is en als de grond klaar is om op te bouwen.
- Is de optieperiode voorbij en wil je de kavel kopen? Dan stelt de gemeente een koopovereenkomst op. Bekijk een voorbeeld van een koopovereenkomst.
- Je krijgt 3 exemplaren van de koopovereenkomst. Plaats je handtekening op alle 3 en stuur ze terug naar de gemeente. Doe dat binnen 2 weken. Daarna ondertekent de gemeente de overeenkomsten. Je krijgt 1 volledig ondertekende koopovereenkomst van de gemeente. Daarmee is de koop definitief.
- Kies vóór de ondertekening van de koopovereenkomst zelf een notaris en geef opdracht om de akte van levering op te stellen. De gemeente stuurt de door beide partijen getekende koopovereenkomst naar de gekozen notaris.
Na ondertekening van de koopovereenkomst
- Bij het nemen van een optie heb je een optievergoeding betaald. Dit bedrag trekken we af van de verkoopprijs.
- Je kunt de eigendomsoverdracht verlengen met 3 maanden onder de voorwaarden dat je de benodigde vergunningen en financiering krijgt. Zo'n verlenging kost € 1.000,- inclusief btw. Daarna kun je nog 1 keer verlengen met 3 maanden, maar nu zonder voorwaarden. Voor deze verlenging betaal je € 500,- inclusief btw. De kosten voor verlenging van eigendomsoverdracht krijg je niet terug.
Huis bouwen
Omgevingsvergunning
- Voor het bouwen heb je een omgevingsvergunning nodig. Behandeling van een complete aanvraag omgevingsvergunning duurt maximaal 8 weken.
- Laat je plan gratis door de gemeente beoordelen voordat je een omgevingsvergunning aanvraagt. Wij kijken dan of het past bij het bestemmingsplan en de welstandseisen. Dat kan je geld en moeite besparen. Lees meer over de beoordeling van bouwplannen.
- De aanvraag voor een beoordeling vooraf en voor de omgevingsvergunning kun je het beste in overleg met een professioneel bedrijf doen. Zij weten wat nodig is om een omgevingsvergunning aan te vragen.
Bouwregels
- Bekijk de samenvatting van de bouwregels per kavel op de kavelkaart.
- De volledige bouwregels staan in het stedenbouwkundig plan Munster fase 2 en 3 (website omgevingswet.overheid.nl).
- In het bestemmingsplan regelt de gemeente wat er in een gebied mag gebeuren. De kavels in Munster hebben een woonbestemming.
Heggen, schuttingen en beschoeiing
We willen zoveel mogelijk gelijkheid in materialen, kleuren en groen. Het groene karakter van het gebied willen we graag bewaren. In het stedenbouwkundig plan vind je de verschillende uitgangspunten waar je rekening mee moet houden. Beschrijf in je bouwplan ook je plannen voor erfafscheidingen.
Op de eilanden maken we waar dat kan een groen plein met gras, bloemen of bomen. Per eiland kiezen we voor 2 eigen boomsoorten. Zo krijgt elk eiland een eigen karakter. Meer over groen in Munster fase 2:
- Bestemmingsplan: regels, hoofdstuk 2, artikel 4 (wonen)
- Stedenbouwkundig plan: pagina 30 tot en met 33
Water en oevers
De voortuinen grenzen aan het water. De oevers worden zoveel mogelijk ingericht met groen. De helling van de voortuin naar het water (het talud) is privé-eigendom. Het is onderdeel van de tuin, maar heeft een openbare uitstraling. De gemeente laat lage beschoeiing aanbrengen langs alle grachten om de wal te verstevigen. De eigenaar van de kavel moet die beschoeiing in stand houden. De erfgrens loopt door tot 0,5 meter in het water.
In de koopakte staat dat de kavelgrens aan de waterkant achter het talud ligt en dat je het talud niet mag verhogen of veranderen. Deze regel geldt ook voor volgende eigenaren. Wel mag je de oever onderbreken met een steiger of vlonder. Hiervoor gelden voorwaarden. Zo mag de steiger maximaal 6 meter lang zijn en 2,5 meter diep. De vlonder mag niet langer zijn dan 40% van de kavelbreedte. De precieze voorwaarden staan in de bestemmingsregels (hoofdstuk 2, artikel 4 - wonen) en in het stedenbouwkundig plan (pagina 33 tot en met 35).
Opstelplaatsen afvalcontainers
Op elk eiland is 1 opstelplaats voor containers. Daar zet je je grijze of groene afvalcontainer aan de weg.
Parkeren
Elke kavel heeft 1 inrit en ruimte voor 2 parkeerplaatsen. Langs de weg zijn openbare parkeervakken van graskeien.
Aansluiting van de huisriolering op het gemeenteriool
Aansluiting op het gemeenteriool is voor rekening van de koper. De gemeente legt aansluitpunten aan tot op de perceelgrens. Het rioolsysteem is een zogenaamd gescheiden systeem. Dat wil zeggen dat hemelwater en huishoudelijk water gescheiden worden afgevoerd. Er zijn dus 2 aansluitpunten. In de koopovereenkomst staat soms dat de gemeente en nutsbedrijven het recht houden om bijvoorbeeld kabels of leidingen aan te leggen, onderhouden of vernieuwen (opstalrecht, zie ook artikel 3.3. van de Algemene verkoopvoorwaarden). Deze afspraak geldt later ook voor nieuwe eigenaren.
Aansluiting overige nutsvoorzieningen
Kijk voor informatie over het aanvragen aansluiting van elektra, water, kabel en telefonie op www.mijnaansluiting.nl. Daar staan ook verschillende informatienummers waar u terecht kunt met vragen.
Uitzetten gebouw en aangeven vloerpeil
- De gemeente zet de grenzen van de bouwkavel 1 keer met piketpaaltjes uit en wijst ze dan meteen aan de koper aan. Op verzoek kunnen we een bouwkavel opnieuw uitzetten en aanwijzen. De koper betaalt de kosten van het Kadaster Groningen.
- De gemeente geeft het vloerpeil aan in overleg met de koper of de aannemer.
- De koper of aannemer blijft verantwoordelijk voor de gevolgen voor de grondbalans.
- Voor vragen over het uitzetten van de woning kun je contact opnemen met team Vergunningen, Toezicht en Handhaving.
Kosten omgevingsvergunning
De prijs van de omgevingsvergunning hangt af van de activiteiten waarvoor je een vergunning aanvraagt. Voor bouwen betaal je bijvoorbeeld een startbedrag, plus een percentage van de bouwkosten. In de legesverordening staan de exacte bedragen.
Kosten kadastrale uitmeting
De gemeente geeft de grenzen van de kavel aan. Deze geven we voorafgaand aan de aktepassering door aan het Kadaster. Daarna worden de grenzen vastgesteld.
Kosten notaris
De notariskosten voor het opmaken en passeren van de akte van levering zijn voor rekening van de koper. Informatie over die kosten kunt u opvragen bij uw notaris.
Overige kosten
Enkele andere kosten waarmee u rekening moet houden:
- financieringsrente tijdens de bouw (bij een hypotheek);
- zogenaamde bouwrente die de aannemer u in rekening kan brengen;
- kosten tuinaanleg;
- kosten voor het verlengen van de optie op een bouwkavel;
- sonderingskosten voor het bepalen van de fundering;
- aanneemsom van de te bouwen woning;
- kosten architect;
- kosten van verhuizing en inrichting.
Vragen?
Bel ons: 088 - 345 88 88. Of stuur een e-mail naar gemeente@hethogeland.nl.
- In bijzondere gevallen mag het college van burgemeester en wethouders afwijken van deze kopersinformatie.
- Als deze kopersinformatie geen uitkomst biedt dan beslist het college van burgemeester en wethouders.