Roodeschool

Projecten

De volgende projecten staan op dit moment voor Roodeschool op de planning. We onderzoeken nog of deze projecten haalbaar en uitvoerbaar zijn. De lijst is dus nog niet definitief. Het kan zijn dat er nog projecten verdwijnen en dat er nieuwe bijkomen.

  • Onderzoek naar verkeersveiliger Hooilandseweg
  • Nieuwe dorpsommetjes
  • Woningen in de oude Simonidesschool 
  • Verduurzamen gebouwen van de ijsbaan, kantine Corenos en 2 kerken
  • Aankopen en transformeren van Berg Calvaria tot woningen en opwaarderen huidige dorpshuis
  • Aankopen plek aardgasoverlaadstation en een verbinding maken met Groote Tjariet
  • Onderzoek naar mogelijke ringweg

Roodeschool - projecten Eemshaven+ (lijstweergave)

Aankopen en veranderen Berg Calvaria tot woningen en opwaarderen dorpshuis

Aankopen plek aardgasoverlaadstation en verbinding maken met Groote Tjariet

Nieuwe dorpsommetjes

Ten noorden van Roodeschool

Onderzoek naar mogelijke ringweg

Greedeweg

Woningen in de oude Simonidesschool

Het Oude Riet/Zuster Kortestraat

Verduurzamen gebouwen

IJsbaangebouw, kantine Corenos en 2 kerken

Onderzoek naar verkeersveiliger Hooilandseweg

Van begin tot einde dorp

Andere projecten

  • Verbeteren zorg en gezondheid
  • Kansrijke omgeving voor jongeren en kinderen
  • Deelcafé
  • Exposities en tentoonstellingen
  • Voedselbossen
  • Cursussen en workshops
  • Toekomstbestendig maken Ned. Geref. Kerk en restaureren orgel

Aan het woord: Jack van Dijken

De Hooilandseweg moet veiliger, vindt het dorp Roodeschool. De weg is daarom het eerste project dat met het PAWOZ-geld wordt aangepakt. “We willen een onderzoek”, zegt Jack van Dijken. “We zien hier groot vrachtverkeer over de fietsstroken rijden, soms honderden meters, fietsers fietsen aan de verkeerde kant van de weg en auto’s parkeren op de fietsstroken. Dat kan niet langer zo.” Terwijl hij dit zegt rijdt inmiddels de vierde fietser op de verkeerde weghelft voorbij. Het dorp wil daarom dat het gebruik van de weg wordt onderzocht. “En dan niet door een verkeerskundige, maar door een psycholoog. Waarom gebruiken mensen de weg zoals ze doen? Ligt dat aan de mensen of aan de inrichting van de weg? Het is belangrijk dat de Hooilandseweg zo wordt ingericht dat àlle weggebruikers hier veilig gebruik van kunnen maken. Fietsers, auto’s maar ook landbouwvoertuigen en vrachtverkeer, want die gebruiken deze weg ook. En dat gaat alleen maar meer worden als de Oostpolder wordt ontwikkeld.”

Dit project kan morgen worden opgestart, en Roodeschool heeft meer van die ‘laaghangend fruit projecten’; projecten waar direct mee kan worden begonnen. Zoals het aanbieden van cursussen en workshops, het opzetten van een deelcafé. En voor de langere termijn ziet het dorp ook kansen voor een verbinding met de Groote Tjariet, het verbeteren van zorg en gezondheid, woningen in een oude school en nieuwe dorpsommetjes. “Maar eerst die weg”, zegt Van Dijken. “En stel dat uit het onderzoek komt dat deze weg niet geschikt is voor groot verkeer of een grote intensiteit, moeten we toch eens gaan nadenken over een rondweg langs het dorp. Maar dat is een lange termijnplan. We willen eerst het gebruik van deze weg laten onderzoeken.”