16 mei 2024 - Verslag bewonersavond Menkema

Aanwezig: Maria Benthem (gemeente), Manon Wendel (gemeente), Peter Dijkens (gemeente), Esther van der Kruk (InVra plus), Johan Kemkers (InVra plus) Olivier Wijnhout (NCG)

  • Opkomst: 18 bewoners
  • Start: 19.00 uur
  • Plaats: Hotel het gemeentehuis, Uithuizen

Plan BLVC-W

Maria Benthem, projectleider versterking van de gemeente opent de avond en heet iedereen van harte welkom. Daarna stelt zij zichzelf en de aanwezige collega’s voor. Deze avond staat in het teken van BLVC-W. Maria legt kort uit waar legt uit waar de afkorting BLVCW voor staat: Bereikbaarheid, Leefbaarheid, Veiligheid, Communicatie en Welzijn. Hiermee leggen wij met zijn allen aandachtspunten vast die belangrijk zijn voor bewoners van Menkema tijdens de werkzaamheden. Deze avond is bedoeld om input vanuit de bewoners en (direct) omwonenden op te halen.

BLVC-W Masterplan Uithuizen

Gemeente Het Hogeland heeft InVra Plus B.V. gevraagd om als brug te dienen tussen bewoners en opdrachtgevers/uitvoerders tijdens de werkzaamheden. De opdrachtgevers zijn de gemeente, NCG en Goud Wonen. De uitvoerende partijen zijn de aannemers. De gemeente heeft veel aandacht voor BLVC-W in Uithuizen. Daarom is er voor het dorp een BLVC-W Masterplan opgesteld. Het BLVC-W Masterplan bevat spelregels om de uitvoering van alle werkzaamheden in de openbare ruimte en op het eigen terrein, die van invloed zijn op de leefomgeving en het algemeen belang, in goede banen te leiden. Deze spelregels komen voort uit de risico’s die er zijn voor (direct) omwonenden, omgeving en uitvoerders.

Checklist Wilgenbuurt

Om de afspraken per project helder te krijgen kan er met een checklist ingevuld worden om wat voor soort plek het gaat, wie hierbij betrokken zijn en welke werkzaamheden uitgevoerd gaan worden. De uitvoerende partijen moeten zich aan die checklist houden. Wanneer dat niet gebeurt kunnen bewoners direct contact opnemen met omgevingsmanager Johan Kemkers, 06-21964410. Hij is aanspreekpunt voor de bewoners en neemt dan contact op met de uitvoerders/veroorzakers van de overlast.

Vragen van bewoners

  1. Bewoners van de Aak moeten boodschappen kunnen blijven doen bij de Lidl en Aldi. Die route moet geschikt zijn voor rollators. Blijft dit mogelijk?
    • Antwoord: Ja dat kan. Het pad langs de Treubweg en het fietspad blijft eerst beschikbaar. Hij zal wel een keer afgesloten moeten worden om kabels en leidingen te leggen. Dan stellen we een tijdelijke looproute in.
  2. Uitnodigingsbrief voor deze bijeenkomst is pas laat bezorgd, de dinsdag voor de bijeenkomst.
    • Antwoord: Klopt, er zijn 5 brieven retour gekomen vanwege een fout bij het vouwen van de brieven, de adressen waren niet zichtbaar in het venster. Deze brieven zijn daarna alsnog bezorgd door de gemeente.
  3. Kan er een betere verbinding komen met de Lidl aan de Molenerf?
    • Antwoord: Binnen ons project maken we een tweede ontsluiting op de Snik vanuit de wijk Menkema. Nabij deze aansluiting wordt er ook een voetgangersoversteekplaats gemaakt. In de toekomst wordt ook de Snik aangepast maar dit staat los van ons project. Er komen maatregelen om verkeer langzamer te laten rijden. De Snik krijgt een andere uitstraling. Ook wordt het Molenerf anders ingericht.
  4. Bouwvakkers hebben de radio vaak aan. Dit veroorzaakt geluidsoverlast. Kunnen wij daar afspraken over maken?
    • Antwoord: Tussen 7:00 en 19:00 uur mag er gewerkt worden. Tijdens deze werkuren mag er een radio aan staan maar dit mag geen overlast veroorzaken voor de omgeving. Omgevingsmanager voor de gemeente, Johan Kemkers zal in de gaten houden dat de radio niet te hard staat. Is dit wel regelmatig het geval dan kunt u dit doorgeven aan Johan.
  5. Kan voor de werkzaamheden in fase 2 een nieuwe bouwroute over het water aangelegd worden? Dan komt er minder bouwverkeer door de wijk.
    • Antwoord: Nee. Dat is niet mogelijk. We maken nieuwe afspraken over de bouwroutes wanneer de werkzaamheden in de eerste fase klaar zijn.

Vragen over Treubweg

  1. De Treubweg is erg smal. Kan deze weg een eenrichtingsweg worden?
    • Antwoord: Nee, dat is niet nodig voor de werkzaamheden. Bovendien, als deze weg eenrichtingsweg wordt, sluiten we mensen in de wijk af. De Treubweg wordt ook niet gebruikt als bouwroute tijdens onze werkzaamheden.
  2. Kan het fiets- en voetpad breder gemaakt worden bij het kruispunt van de Treubweg en de Snik? Dan kunnen hulpdiensten via een tweede weg de wijk in als dat nodig is.
    • Antwoord: Nee, dat is niet nodig. Hulpdiensten kunnen via de Treubweg en de Heerdweg de wijk in. Daarbij maken we een extra (ontsluitings)weg vanaf de Snik naar de Tjalk.
  3. Kan er een extra wegaansluiting komen vanaf de Treubweg naar de N999?
    • Antwoord: Nee, dat is geen onderdeel van deze plannen.
  4. Er is sprake van wateroverlast op 2 plekken: bij de hoek van de Treubweg naar de Snik en bij de sloot en dammen aan de Treubweg.
    • Antwoord: We gaan dit verder onderzoeken. Johan Kemkers gaat de plek bekijken. Als het nodig is neemt de gemeente maatregelen, eventueel in overleg met het waterschap.
  5. Wordt de greppel aan de Treubweg dichtgegooid? Op deze locatie is er ook overlast van gestalde boten op trailers.
    • Antwoord: Tijdens de versterkingsopgave in Menkema worden er geen werkzaamheden uitgevoerd aan de greppel langs de Treubweg. Dit is geen onderdeel van de plannen. Johan Kemkers zal onderzoek doen naar de overlast van gestalde boten.

Vragen over de Heerdweg

  1. De Heerdweg is een drukke weg. Veel mensen rijden over deze weg naar het dorp. Er staan hier veel auto’s langs de weg geparkeerd. Die auto’s hebben grotere kans op schade als er ook veel bouwverkeer langskomt.
    • Antwoord: Er komt geen bouwverkeer over de Heerdweg tijdens de bouwwerkzaamheden.in dit project. Alleen bij de versterking van de woningen aan de Aak 24-30 door NCG wordt de weg gebruikt voor bouwverkeer.  
  2. Stel er is brand aan de Heerdweg en er is een ambulance nodig, hoe komt die ambulance daar dan?
    • Antwoord: Er zijn twee toegangswegen straks tijdens de werkzaamheden en er komt uiteindelijk ook een nieuwe tweede toegangsweg naar de wijk. De Heerdweg blijft ten alle tijden bereikbaar voor hulpdiensten. We maken hierover afspraken met de hulpdiensten.
  3. Is de Heerdweg een no go als bouwroute?
    • Antwoord: In principe wel maar we houden een slag om de arm omdat het elke fase net weer anders kan zijn. Er gaat veel gebeuren in de wijk dus we moeten inspelen op verschillende situaties.

Vragen over de bouwroute

  1. Graag snelheidsmaatregelen langs de bouwroute. Er moet op tijd ingegrepen worden als er te hard gereden wordt.
    • Antwoord: Er komt een lagere maximumsnelheid. Omgevingsmanager Johan Kemkers zal regelmatig controleren of mensen zich hieraan houden.
  2. Welke bouwroute wordt gekozen bij fase 2b?
    • Antwoord: Nu nog niet helemaal bekend, we gaan tijdens de uitvoering hier concreet naar kijken.
  3. Blijft de begraafplaats wel bereikbaar en hoe wordt de bereikbaarheid van dit soort locaties gecommuniceerd naar bouwverkeer?
    • Antwoord: Ja die blijft bereikbaar. We maken hierover afspraken met de aannemers. Er worden bouwroutes aangegeven met duidelijke bebording voor het bouwverkeer.

Vragen over de Aak

  1. Er moeten invalideparkeerplaatsen blijven voor Aak 10A en 13C.
    • Antwoord: De borden voor de invalideplaats blijven staan.
  2. Komt er een tijdelijk wandelpad aan de Aak? Dat is handig omdat het drukker wordt en de weg smal is.
    • Antwoord: Dit project gebruikt de Aak niet als bouwroute. NCG gebruikt de Aak wel voor de werkzaamheden aan Aak 24-30. Als die klaar zijn wordt de Aak niet meer gebruikt door bouwverkeer. Er komt geen tijdelijk wandelpad aan de Aak.

Vragen over de Snik

  1. Kan de verkeersdruk op de Snik lager?
    • Antwoord: Nee, de Snik is een drukke doorgaande route door Uithuizen. Dat komt door vrachtwagens en normaal verkeer dat via Uithuizermeeden het dorp binnenkomt. De Snik wordt in de toekomst wel aangepast maar dat is geen onderdeel van ons versterkingsproject.

Vragen over de tijdelijke woningen

  1. Bij de kruising naar de tijdelijke woningen en de N999 wordt te hard gereden. Kan hier een verkeersdrempel komen?
    • Antwoord: Nee, dat is niet nodig. Er staan hier al waarschuwingsstrepen op de weg. En er geldt een maximumsnelheid van 60 kilometer per uur.
  2. Kunnen hulpdiensten via het voet- en fietspad naar de tijdelijke woningen?
    • Antwoord: Nee, de weg is niet breed genoeg voor hulpdiensten. De hulpdiensten kunnen via de N999 naar de tijdelijke woningen. We maken hierover goede afspraken met de hulpdiensten.

 

Ideeën en aandachtspunten

Bewoners bespreken hun ideeën en aandachtspunten in tafelgesprekken in kleinere groepen. Zij schrijven de bevindingen op post-its. Die plakken ze op de juiste plek op de kaart zodat deze later uitgewerkt kunnen worden.

 

Presentatie

Tijdens deze avond was er een presentatie. Deze kun je hier nog downloaden.