Verslag informatieavond Warfhuizen 10 juni 2025
Aanwezigen
- Stefan van Keijzerswaard (wethouder)
- Anita Hazenberg (projectleider)
- Homme Joustra (senior medewerker infrastructuur)
- Janet Appelhof (dorpencoordinator)
- Jan Brouwer (senior adviseur RHDHV)
- Marinke Steenhuis (biograaf SteenhuisMeurs)
- ca. 45 bewoners.
Opening en mededelingen
Projectleider Anita Hazenberg opent de bijeenkomst en heet iedereen welkom.
Korte introductie door wethouder
Stefan van Keijzerswaard, wethouder, licht kort toe hoe het collegebesluit tot stand is gekomen en welke stappen hierna zijn genomen. De wethouder benadrukt dat het doel van deze bijeenkomst is om met bewoners in gesprek te gaan over ideeën, zorgen en wensen met betrekking tot het gebied langs het Warfhuisterloopdiep. De gemeente streeft ernaar om in oktober 2025 terug te komen met mogelijke varianten, afhankelijk van eventueel aanvullend onderzoek.
Presentatie gebiedsbiografie
Marinke Steenhuis geeft een presentatie over de gebiedsbiografie van het Warfhuisterloopdiep, waarin de cultuurhistorische en landschappelijke betekenis van de oude trekweg wordt belicht.
Gezamenlijke brainstorm en discussie
De aanwezigen geven de voorkeur aan een gezamenlijke uitwisseling van ideeën in plaats van werken in kleinere groepjes. Onder leiding van de wethouder en de projectleider vindt een plenair gesprek plaats.
De belangrijkste punten uit het plenaire gesprek:
- Verkeer en veiligheid
- De huidige weg is smal, heeft schade (scheuren, barsten). Als er niets wordt gedaan dan zal de weg op enig moment in het water zakken. Niets doen is dus geen optie.
- Fietsers, wandelaars en scootmobielen ervaren de de weg als onveilig omdat er hard wordt gereden, met name in de spits. Er zijn geen snelheidsmetingen uitgevoerd. Bewoners willen graag dat er alsnog tellingen en snelheidsmetingen uitgevoerd worden.
- Er wordt gepleit voor het afsluiten van de weg voor doorgaand gemotoriseerd verkeer, met uitzondering van landbouwverkeer met een bestemming aan de route.
- Verlagen van de weg werd geopperd als technische oplossing om de druk op de oever te verlagen. Volgens Jan Brouwer is dit mogelijk, maar blijft oeverversterking alsnog noodzakelijk.
- Gebruik en routing
- Het betreft een veelgebruikte toeristische route (Zuurdijk – Leens – 't Stort – Wehe – Warfhuizen).
- De route sluit aan op andere kwetsbare wegen, zoals langs het Hunsingokanaal tussen 't Stort en Leenstertillen. Ook daar is sprake van mogelijk onveilige situaties. Wij monitoren deze wegen.
- Foutieve routering van vrachtwagens en lijnbussen leidt tot vastlopers op de smalle trekweg. Dit komt deels door navigatiesystemen. Gemeente werkt via bebording aan verbetering, maar handhaving blijft lastig.
- Een deel van de weg kan open blijven voor bestemmingsverkeer, een ander deel zou als fietspad ingericht kunnen worden. In de periode 2013–2015 is al een landbouwroute aangelegd naar een boerderij aan de Trekweg, mogelijk met de intentie om (een deel van) de Trekweg om te vormen naar een fietspad.
- Gevraagd wordt of er vooruitlopend op een definitief alvast een verbodsbord voor vrachtauto’s en bussen geplaatst kan worden. Aangegeven wordt dat hiervoor een verkeersbesluit nodig is, en dat dat een procedure is die veel tijd vergt.
- Evenementen en bereikbaarheid
- Bij grote evenementen (zoals autocross) bij Waddenfun is het belangrijk dat er twee toegangswegen beschikbaar zijn (verplichting vanuit de vergunning).
- Er wordt gewezen op het belang van goede toegankelijkheid voor mindervaliden.
- Alle adressen moeten goed bereikbaar blijven voor hulpdiensten.
- Inrichting en beheer
- Er leeft weerstand tegen het asfalteren of verbreden van de weg; dit zou het landschap aantasten en mogelijk snelheid verhogen.
- De trekweg is een uniek landschappelijk en cultuurhistorisch element. Als wandel- en fietsroute is het een stimulans voor toerisme en leefbaarheid.
- Er is zorg over achterstallig onderhoud aan steigers en losliggende bootjes in het water. Een helder recreatiebeleid wordt gewenst.
De conclusie uit het gesprek is dat er een breed gedragen wens is om gemotoriseerd verkeer te weren op (delen van) de Trekweg en hier een fietspad van te maken. Aandachtspunten daarbij zijn bereikbaarheid van agrarische percelen en Waddenfun en routes voor hulpdiensten. Afgesproken wordt dat deze optie onderzocht zal worden, en dat uitgezocht zal worden in hoeverre de voormalige gemeente hier al plannen voor had. Wel wordt benadrukt dat dit niet betekent dat er geen aanvullende maatregelen meer nodig zijn. Ook als zwaar verkeer van deze weg verdwijnt moeten nog steeds maatregelen getroffen worden om te voorkomen dat de weg gaat verzakken.
Gevraagd wordt hoe inwoners van Warfhuizen het liefst op de hoogte gehouden willen worden van de voortgang van dit project. Aanwezigen geven de voorkeur aan een combinatie van informatie in het dorpsblad en een digitale nieuwsbrief. Afgesproken wordt dat inwoners die de digitale nieuwsbrief willen ontvangen na afloop van deze bijeenkomst hun naam en e-mail adres invullen op een lijst.
Qua participatie gaat de voorkeur uit naar een klankbordgroep, mits doelgericht en effectief. De projectleider geeft aan dat iedereen die belangstelling heeft om deel te nemen in de klankbordgroep dit aan kan geven op de lijst voor de digitale nieuwsbrief. Ze hoopt op een brede vertegenwoordiging (aanwonenden Trekweg, bewoners ’t Stort, agrariërs, ondernemers, inhoudelijk deskundigen, etc).
Afsluiting
De wethouder bedankt alle aanwezigen voor hun betrokkenheid en respectvolle bijdragen. De opgehaalde ideeën, zorgen en voorstellen worden zorgvuldig meegenomen. Via de klankbordgroep zal de gemeente samen met bewoners verder werken aan een gedragen plan. De ambitie is om in het najaar met voorstellen en mogelijke varianten terug te komen.
Technische presentatie
Jan Brouwer (RHDHV) en Homme Joustra (gemeente Het Hogeland) presenteren de technische situatie van de oever en de weg, inclusief de opgaven en voorkeuren voor oplossingen.