Persoonsgegevens bekijken of wijzigen
In de Basisregistratie Personen (BRP) houdt de gemeente persoonsgegevens bij van alle inwoners. Je kunt je eigen persoonsgegevens bekijken. Als je een fout in je gegevens ziet kun je de gemeente vragen om het aan te passen. Ook kun je ons vragen aan welke organisaties we jouw gegevens hebben doorgegeven.
Mijn persoonsgegevens bekijken
Je kunt je persoonsgegevens in de BRP bekijken op de website mijn.overheid.nl. Hiervoor heb je DigiD nodig.
Wijziging persoonsgegevens aanvragen
Zie je een fout staan in je persoons- of adresgegevens in de Basisregistratie Personen op mijn.overheid.nl? Dan kun je de gemeente vragen om dit aan te passen.
Aanvragen
Kom persoonlijk naar de gemeente waar je staat ingeschreven. Bel 088 - 345 88 88 om een afspraak te maken. Je moet een geldig identiteitsbewijs meenemen en een bewijs waaruit blijkt dat de geregistreerde gegevens fout of onvolledig zijn.
Wat je moet weten
- Je moet ingeschreven staan in de basisregistratie personen (BRP) van de gemeente Het Hogeland.
- De gemeente neemt binnen 4 weken een besluit over je aanvraag. Je krijgt hiervan bericht per post.
- Je kunt alleen vragen om je eigen adres- en persoonsgegevens aan te laten passen.
- Bent je te laat met je verhuizing doorgeven? Wij kunnen je verhuisdatum niet achteraf aanpassen. Ook niet als je hierdoor toeslagen misloopt.
Na adoptie
Bel de gemeente als je na een adoptie je persoonsgegevens wilt wijzigen.
Dit doen we met jouw gegevens
- We hebben de gegevens nodig als je bijvoorbeeld gaat trouwen of als je paspoort verloopt.
- We delen jouw persoonsgegevens met:
- andere overheidsinstellingen, zoals de Belastingdienst, de Sociale Verzekeringsbank (SVB) of de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW)
- semioverheidsinstellingen zoals pensioenfondsen en zorgverzekeraar
- afhankelijk van je persoonlijke situatie kunnen we jouw persoonsgegevens ook delen met derden (bijvoorbeeld een notaris)
Overzicht gedeelde gegevens aanvragen
Je kunt de gemeente schriftelijk vragen om een overzicht van gegevens die we vanuit de BRP hebben gedeeld met instellingen en derden. Je krijgt het overzicht dan binnen 4 weken nadat we jouw verzoek hebben ontvangen. Stuur je verzoek met een kopie van je identiteitsbewijs naar het college van burgemeester en wethouders, ter attentie van Burgerzaken, Postbus 26, 99880 AA Uithuizen. Op dit verzoek moet je je handtekening zetten.
Het overzicht gaat maximaal 20 jaar terug in de tijd. Zo lang moet de overheid jouw persoonsgegevens bewaren volgens de Wet Basisregistratie Personen. Maar deze wet is pas ingegaan op 6 januari 2014. Tot die tijd was de wettelijke bewaarperiode 1 jaar. Daarom kunnen we niet altijd alle informatie van de afgelopen 20 jaar voor jou terugvinden. Op het overzicht dat je krijgt staan de gegevens die wel zijn bewaard.
Geheimhouding aanvragen
Je kunt aangeven dat de gemeente jouw persoonsgegevens niet altijd mag delen met derden. Kijk bij Geheimhouding persoonsgegevens. Het delen van jouw gegevens met (semi)overheidsinstellingen kun je niet stopzetten.