Tekst definitief ontwerp Oosterstraat en omgeving Warffum

Asfaltweg

  • Er komt een vernieuwde asfaltweg met een maximale wegbreedte van 5 meter. De putdeksels komen vlak in het asfalt te liggen. Aan beide zijden van de weg komen stroken met klinkers waardoor de weg nog smaller lijkt. Deze smalle(re) weg heeft een afremmende werking op het verkeer. De weg blijft breed genoeg voor landbouw- en vrachtverkeer. De kruisingen krijgen rood asfalt, als signaalfunctie voor verkeer komend uit zijwegen.

Voetpaden

  • Voetpaden worden aan de oostzijde, waar beschikbare ruimte is, verbreed. Daardoor ontstaat een looproute met een betere doorgang voor mindervaliden en wandelwagens. Ze worden opnieuw bestraat met klinkers. Voor het museumterrein gebruiken we de oude klinkers opnieuw.
  • Er komt een verhoogde stoeprand met op- en afritten. Voor waterafvoer, en passend bij het museumgebied, komt de verlaagde stoep voor Oosterstraat 1 tot en met 35 terug. Bij het Oosterkerkpad verhogen we de stoep(rand) voor een wegversmalling, zodat de oversteek veiliger wordt. Een groot deel van de huidige paaltjes op de stoep verdwijnt zodat mindervaliden en wandelwagens de ruimte krijgen. Waar ze blijven kijken we naar smallere paaltjes. De gemeente is onderzoekt de mogelijkheden.
  • Er komt een voetpad met aansluiting op het terrein van Fokkens. Hier, en op een aantal andere plaatsen, komt belijning voor een veiligere oversteek. De oversteekplaatsen zijn herkenbaar voor zowel voetganger als weggebruiker.

Wegversmallingen

  • Als verkeersremmende maatregel komen er wegversmallingen op het traject in de vorm van een verbrede stoep en/of plantvak. Met een doorgang van 3,7m breed kan groot verkeer er nog door.

Parkeerplaatsen

  • Extra parkeerplaatsen langs de weg bij het Gezondheidscentrum voorzien in extra parkeerbehoefte. De parkeerplaatsen voor Oosterstraat 48 vervallen. Waar geen parkeervakken zijn en geen parkeerverbod geldt kunt u nog steeds op de weg parkeren. De bestaande parkeerverboden (gele strepen) en parkeerzone (blauwe streep) komen terug.

Plateau

  • Het plateau van de Juffer Marthastraat naar de Oosterstraat wordt opnieuw bestraat en vloeiender gemaakt. Daardoor is er minder hinder bij het op- en afrijden.

30km-bebording

  • Er komt 30km-bebording op het plateau vanuit de Juffer Marthastraat en na de spoorovergang (vanaf de Kloosterweg). Aanvullend op de bebording komt ‘30’ op de weg te staan.

Fietspad

  • Bij de doorgang naar het Op Roakeldaisterrein komt een fietspad met aan weerzijden voetpaden, aangevuld met groen. De paden zijn alleen bedoeld voor fietsers en voetgangers met een uitzondering voor hulpdiensten. Stichting Eigendom Dorpshuis Warffum werkt het ontwerp voor de doorgang nog verder uit. Bij de doorgang komt een wegversmalling om weggebruikers te wijzen op in- en uitgaande voetgangers en fietsers.

Groen

  • Er komt extra groen op de Stationsweg tussen de Cronjéstraat en Spoorstraat.

Pleintje Pit

Pleintje Pit blijft in overleg met inwoners een openbare parkeerplaats. De inrit van Pleintje Pit wordt verplaatst naar de Oosterstraat. Dat is beter voor de verkeersveiligheid.

Bocht bij Spoorzicht

  • De haakse bocht bij Spoorzicht wordt iets verplaatst. Daardoor ontstaat meer ruimte voor voetgangers in de binnenbocht. Hier wordt de waterafvoer onder het voetpad verbeterd met een afwatering op de sloot voor Stationsweg 9. De sloot krijgt een voorziening om verzakking tegen te gaan.

Verlichting

  • De bestaande verlichting blijft, behalve die aan de Stationsstraat. Deze 6 meter hoge lichtmasten vervangen we door masten van 4 meter. De bestaande verlichting wordt nagekeken en waar nodig recht gezet of verplaatst om de doorgang te verbeteren.

Putten

  • De putten voor regenwaterafvoer (kolken) krijgen een instroom van bovenaf, Daardoor stroomt het water er niet voorbij, rekening houdend met de Wierde.