Nieuwe weg langs Delthepad bij Warffum
We leggen een nieuwe weg aan langs het Delthepad. De weg komt tussen de Kloosterweg en de Westerhornseweg.
Waarom deze nieuwe weg?
Landbouw- en vrachtverkeer rijdt nu nog door de smalle Oosterstraat. Door de nieuwe weg kan landbouw- en vrachtverkeer straks om Warffum heen rijden. Auto’s mogen natuurlijk ook gebruik maken van de nieuwe weg. Zo zorgt de nieuwe weg voor minder verkeer en dus meer verkeersveiligheid en betere leefbaarheid in het dorp.
Beroepsprocedure voorbij, omgevingsvergunning verleend
Eerder liep er een beroepsprocedure tegen het bestemmingsplan dat de aanleg van de nieuwe weg mogelijk maakt. De Raad van State heeft gemeente Het Hogeland in het gelijk gesteld. Het bestemmingsplan is daarmee definitief. We hebben met alle grondeigenaren overeenstemming bereikt over aankoop van de benodigde gronden. De omgevingsvergunning is ook al verleend. Er zijn dus geen juridische belemmeringen meer.
Langere voorbereiding dan verwacht
We hebben ondertussen verschillende onderzoeken uitgevoerd. Bijvoorbeeld bodemonderzoek. Helaas blijkt de draagkracht van de bodem op een deel van de nieuw aan te leggen weg onvoldoende. Hierdoor zijn extra maatregelen nodig. De voorbereiding duurt dan ook langer. Op dit moment bereiden we de aanbesteding voor. Bekijk de planning.
Extra geld nodig
Het geld dat we beschikbaar hebben voor de nieuwe wege is niet voldoende. Dat komt door de extra maatregelen voor de slechte draagkracht van de ondergrond en door gestegen bouwkosten. We vragen de gemeenteraad daarom om extra geld beschikbaar te stellen. De gemeenteraad neemt hierover in december 2025 een besluit.
Informatieavond
Op 28 mei 2025 hielden we een informatieavond over dit project. Die avond werd druk bezocht. De presentatie kun je hier downloaden of lezen:
- hele presentatie als pdf: Presentatie nieuwe weg Warffum (pdf 1,4 mb)
- alleen tekst lezen: Tekst presentatie nieuwe weg Warffum
Definitief ontwerp
De nieuwe weg sluit aan op de Kloosterweg en de Westerhornseweg. We hebben goed gekeken naar verkeersveiligheid en inpassing in het landschap. In de documenten verderop kun je het ontwerp in detail bekijken.
Wij waren van plan om van de nieuwe weg een betonweg te maken. Maar de ondergrond blijkt op sommige delen slecht te zijn. Beton is niet flexibel waardoor het kan gaan scheuren bij plaatselijke verzakkingen. Asfalt kan meebewegen met plaatselijke verzakkingen. Daarom wordt de nieuwe weg een asfaltweg.
Het fietspad Delthepad is en blijft een betonpad. Halverwege het Delthepad wordt een nieuw deel aangelegd om de bocht uit het fietspad te halen. Ook dit nieuwe deel wordt van beton.
Planning
December 2025
Raadsbesluit aanvullend kredietDecember 2025
AanbestedingJanuari - mei 2026
Ondergrond klaarmaken voor de aanleg van de nieuwe wegJuni - oktober 2026
Weg aanleggen
Verkeershinder
Vooral als we de nieuwe weg aansluiten op de Kloosterweg zal er wat verkeershinder zijn. De Kloosterweg is dan tijdelijk afgesloten. We proberen deze afsluiting zo kort mogelijk te houden. Zodra bekend is wanneer de Kloosterweg wordt afgesloten lees je dat op deze plek. Bewoners en bedrijven in de buurt krijgen hierover ook een brief in de bus.
Documenten en rapporten
Deze documenten horen bij dit project:
- Inventariserend archeologisch onderzoek (pdf 1,8 mb)
- Karterend archeologisch onderzoek (pdf 1 mb)
- Ontwerptekening (pdf, 2 MB)
- Detail kruising Kloosterweg (pdf, 3 MB)
- Bodemonderzoek (pdf, 15 MB)

