Identiteitskaart

Voor een identiteitskaart gaat u naar het gemeentehuis. Hiervoor maakt u een afspraak. U betaalt bij het aanvragen. Kinderen moeten persoonlijk aanwezig zijn bij het aanvragen en bij het ophalen. Doe de aanvraag alleen als het dringend nodig is.

Meenemen

U moet de identiteitskaart bij de aanvraag betalen. Verder neemt u mee:

Als u 12 jaar of ouder bent

  • een pasfoto in kleur, let op de eisen;
  • al uw paspoorten en ID-kaarten. Ook als ze zijn verlopen.

Als u jonger dan 12 jaar bent

Aanvragen

Maak een afspraak om een identiteitskaart aan te vragen. Als u aanvraagt 2 weken voordat de geldigheid verloopt, dan heeft u uw nieuwe identiteitskaart ruim op tijd. Kom alleen en kom zo kort mogelijk van te voren. Kom niet langs als u gezondheidsklachten heeft.

U kunt een afspraak maken voor aanvragen in het gemeentehuis in Winsum of Uithuizen. Maar van 24 januari tot en met 11 februari 2022 is het gemeentehuis in Winsum gesloten. We verbouwen dan de ontvangstruimte en de balies.

Ophalen of laten bezorgen

Na 5 werkdagen is uw identiteitskaart klaar. Het moet aan u persoonlijk gegeven worden. Dat kan op 2 manieren.

Ophalen

Dit kan alleen op afspraak en in het gemeentehuis waar u de aanvraag hebt gedaan. De afspraak voor het ophalen proberen we al bij de aanvraag met u te maken. Lukt dat niet? Bel ons dan voor een ophaalafspraak. Ook kinderen moeten aanwezig zijn bij het ophalen.

Bezorgen

Voor € 5,- extra kunt u uw identiteitskaart laten bezorgen op een adres en tijdstip naar keuze.

Snel nodig

  • Voor een spoedaanvraag maakt u een afspraak.
  • Als u voor 14.00 uur aanvraagt, kunt u uw ID-kaart in principe de volgende werkdag afhalen. Als u uw oude ID-kaart kwijt bent, kan de spoedaanvraag langer duren.
  • Voor een spoedaanvraag betaalt u extra.
  • Is uw id-kaart verlopen, dan kunt u op de normale manier een nieuwe aanvragen. Doe alleen een spoedaanvraag als u uw id-kaart binnen 5 werkdagen nodig heeft. 

Reizen met kinderen

Reist u met kinderen naar het buitenland? Als het uw kinderen zijn maar u heeft een andere achternaam, of als het niet uw kinderen zijn, kan dit problemen opleveren bij de paspoortcontrole. U heeft bewijs nodig dat u met de kinderen mag reizen. U regelt het bij de Marechaussee.

Kosten en geldigheid

Leeftijd Geldigheid Prijs Spoedprijs
Vanaf 18 jaar 10 jaar € 68,50 € 120,10
Tot en met 17 jaar 5 jaar € 36,90 € 88,50

Kwijt of gestolen

  • Verlies of diefstal van uw ID-kaart meldt u online bij de gemeente.
  • Na de melding van vermissing kunt u telefonisch een afspraak maken via 088 - 345 88 88 om een nieuwe ID-kaart aan te vragen. Hiervoor gelden de standaard kosten. Neem eventuele andere identiteitsdocumenten mee naar de afspraak.

ID-kaart teruggevonden

Als uw ID-kaart wordt teruggevonden en ingeleverd bij de gemeente, dan nemen wij het in. Na een melding van vermissing is de ID-kaart niet meer geldig.

Voorkom identiteitsfraude

Geef nooit zomaar een kopie van uw identiteitsbewijs af. Hiermee kan iemand op uw naam bijvoorbeeld een lening aanvragen of een telefoonabonnement afsluiten. Kijk voor meer informatie over voorkomen van identiteitsfraude op de website van de Rijksoverheid. Daar leest u ook hoe u een veilige kopie kunt maken.

Verschil met paspoort

De keuze voor een paspoort of een identiteitskaart hangt af van uw wensen. Bekijk de verschillen tussen deze 2 reisdocumenten

Reizen naar het VK? Geldig paspoort mee (vanaf 1 oktober 2021)

Vanaf 1 oktober 2021 moet u voor noodzakelijke reizen naar het Verenigd Koninkrijk (VK) een geldig paspoort laten zien. U komt Engeland, Schotland, Wales of Noord-Ierland dus niet meer binnen met een Nederlandse identiteitskaart (ID-kaart). Lees meer op de website van de Rijksoverheid.

Inlogfunctie ID-kaart

Heeft u een Nederlandse identiteitskaart met afgiftedatum 13 maart 2021 of later? Dan heeft uw identiteitskaart een inlogfunctie (eNIK). Daarmee kunt u met de DigiD app inloggen bij overheid, onderwijs, zorg of pensioenfonds. Hoe het werkt leest u op www.digid.nl. Als u uw identiteitskaart kwijt bent moet u de inlogfunctie laten blokkeren. Neem hiervoor contact op met de DigiD helpdesk.