Je kunt je paspoort, identiteitskaart, rijbewijs of gehandicaptenparkeerkaart laten bezorgen. Dat kost € 5,00 extra. Bezorging kan in heel Nederland, behalve op de Waddeneilanden. Je moet het document zelf in ontvangst nemen. Bij een spoedaanvraag kun je niet laten bezorgen.

Bezorgafspraak maken

  1. Je gaat naar het gemeentehuis om uw paspoort, identiteitskaart, rijbewijs of gehandicaptenparkeerkaart aan te vragen. Hiervoor maak je een afspraak. Een gehandicaptenparkeerkaart kun je ook schriftelijk aanvragen.
  2. Bij de aanvraag geef je aan dat je je document wilt laten bezorgen.
  3. Wij vragen je e-mailadres of telefoonnummer en geven dat door aan bezorgbedrijf AMP.
  4. Als jouw document klaar is krijg je bericht van AMP dat je een bezorgafspraak kunt maken.
  5. Je maakt de bezorgafspraak. Dat kan op 2 manieren:
    • Online: via mijnafspraak.nl.
    • Telefonisch: 030 - 240 8020.

De status van je bezorging ziet u op mijnafspraak.nl of je belt met AMP.

Kosten

€ 5,00 

Bij bezorging van bijvoorbeeld 2 identiteitskaarten of paspoorten op hetzelfde moment en hetzelfde adres betaal je 1 keer € 5,00. Je betaalt de bezorgkosten bij de aanvraag.

Afspraak wijzigen

Tot 21.00 uur op de dag vóór de bezorging kun je je afspraak wijzigen via mijnafspraak.nl. Of telefonisch via 030 - 240 8020.

Bezorging

Het document wordt alleen afgegeven aan de persoon voor wie het bestemd is. De bezorging gaat als volgt:

  1. Op de avond voor de afspraak krijg je een e-mail of sms van AMP. Daarin staat het tijdvak van 2 uur waarbinnen de medewerker van AMP langskomt.
  2. Als de bezorger onderweg is zie je op mijnafspraak.nl de geschatte aankomsttijd en kun je de bezorger online volgen.
  3. Bij aankomst controleert de bezorger je identiteit.
  4. Je oude paspoort, identiteitskaart, rijbewijs of gehandicaptenparkeerkaart lever je in. Als je dat wilt kun je je oude paspoort, id-kaart of gehandicaptenparkeerkaart terugkrijgen. De bezorger maakt het document dan eerst ongeldig. Oude rijbewijzen moet je altijd inleveren.
  5. Je neemt je nieuwe document persoonlijk in ontvangst. Hiervoor moet je tekenen.

Paspoorten en identiteitskaarten voor minderjarigen

  • Tot en met 17 jaar moet er een ouder of voogd aanwezig zijn bij de overhandiging van een paspoort of identiteitskaart. De minderjarige is zelf ook aanwezig.
  • De ouder of voogd identificeert zich met een geldig identiteitsbewijs.
  • Identiteitskaart: personen van 12 jaar en ouder tekenen zelf voor ontvangst. Tot en met 11 jaar tekent de ouder of voogd voor ontvangst.
  • Paspoort: voor personen tot en met 17 jaar tekent de ouder of voogd voor ontvangst.

Wie is de bezorger?

In de e-mail of SMS van AMP zie je de naam en foto van de bezorger. Op de dag van de bezorging krijg je van AMP informatie over de bezorger en een unieke code van je bezorgafspraak. Als je twijfelt, kun je de bezorger om deze code vragen.

Niet thuis

Ben je op het moment van de bezorging niet thuis? Je krijgt een kaart in de brievenbus en een e-mail met het verzoek om een nieuwe bezorgafspraak te maken. Na 3 keer niet thuis wordt het reisdocument bij de gemeente afgeleverd.

Meer informatie

Kijk op mijnafspraak.nl of bel met AMP: 030 - 240 8020.