Trouwen of partnerschap laten registreren

Als u wilt trouwen of uw partnerschap wilt laten registreren, dan meldt u dat eerst bij de gemeente waar het gaat plaatsvinden. Dit kan online of persoonlijk in het gemeentehuis. Doe de melding maximaal 1 jaar en ten minste 2 weken voor de trouwdatum. Geen van beide partners hoeft in de gemeente Het Hogeland te wonen.

Melding en voorbereiding

Let op: Voordat u de melding doet moet u zelf contact opnemen met de trouwambtenaar van uw keuze om te vragen of deze beschikbaar is. Verder moet u een aantal zaken bij de hand hebben tijdens uw melding:

  • kopieën van een geldig paspoort, rijbewijs of Nederlandse identiteitskaart van u allebei en van alle getuigen;
  • als u een eigen trouwambtenaar of trouwlocatie kiest in plaats van een ambtenaar of locatie van de gemeente: een ingevuld aanvraagformulier. Kijk bij trouwambtenaar of trouwlocatie.
  • afhankelijk van uw situatie kunnen meer documenten nodig zijn. Bijvoorbeeld als u in het buitenland bent geboren of heeft gewoond. Neem dan eerst contact met ons op.

Wilt u de melding liever persoonlijk doen in het gemeentehuis, bel dan 088 - 345 88 88 om een afspraak te maken.

Coronamaatregelen

  • Ceremonie bij de gemeente: maximaal 10 personen, inclusief bruidspaar, trouwambtenaar en gastdame/gastheer. Dit omdat de gasten 1,5 meter afstand van elkaar moeten houden.
  • Ceremonie op andere locatie: bekijk de regels op de website van de Rijksoverheid.

Trouwambtenaar

De trouwambtenaar voltrekt het huwelijk of geregistreerd partnerschap. De trouwambtenaar wordt bijgestaan door een gastdame/heer van de gemeente. Wilt u gratis trouwen, dan wijst de gemeente een ambtenaar aan. Trouwt u niet gratis, dan kiest u zelf een trouwambtenaar. Volg onderstaande stappen vóórdat u uw huwelijk meldt:

  1. Kijk wie de Hogelandster trouwambtenaren zijn.
  2. Neem contact op met de trouwambtenaar van uw keuze en maak samen afspraken.
  3. Doe daarna de melding van uw huwelijk of partnerschap. Daarbij geeft u aan welke trouwambtenaar uw huwelijk of geregistreerd partnerschap gaat voltrekken.

Wilt u een eigen trouwambtenaar meenemen dan vraagt u dat aan met het formulier 'Eigen trouwambtenaar kiezen' (PDF, 1,5MB)  U voegt het ingevulde formulier toe bij uw melding. Uw trouwambtenaar moet eerder in een andere gemeente benoemd zijn.

Trouwlocatie

U kunt trouwen of uw partnerschap laten registreren in de trouwzaal in Winsum, Bedum of Uithuizen. Bij het melden kiest u 1 van deze locaties. Gratis trouwen of een geregistreerd partnerschap aangaan kan alleen in Winsum, op maandagochtend.

Wilt u ergens anders trouwen of uw partnerschap laten registreren? Vraag het aan met het formulier 'Aanwijzing trouwlocatie' (PDF, 922KB). U voegt het ingevulde formulier toe bij uw melding. Doe de aanvraag uiterlijk 8 weken voor uw huwelijksdatum.

Kosten

Trouwen/partnerschapsregistratie

  • Op maandag om 09.30 uur, 10.00 uur of 10.30 uur in het gemeentehuis in Winsum: gratis.
  • Op werkdagen tussen 10:00 uur en 16.00 uur, in een trouwzaal van de gemeente: € 360,00.
  • Op werkdagen tussen 11.00 uur en 16.00 uur, in een eigen locatie: € 460,00.
  • Op werkdagen na 17:00 uur en zaterdag, in een trouwzaal van de gemeente: € 812,00.
  • Op werkdagen na 17.00 uur en zaterdag, in een eigen locatie: € 912,00.
  • Annuleren of wijzigen van datum of tijdstip: € 45,00.
  • Trouwboekje of partnerschapsboekje (niet verplicht): € 35,00.

Omzetten partnerschap naar huwelijk

  • Zonder ceremonie (administratieve omzetting, aan de balie in het gemeentehuis): € 60,00. 
  • Met ceremonie: de tarieven zoals genoemd bij trouwen/partnerschapsregistratie. Gratis omzetten is niet mogelijk.

Getuigen

Bij het huwelijk of de partnerschapsregistratie moeten 2, 3 of 4 getuigen aanwezig zijn. Iedereen boven de 18 jaar mag getuige zijn.

Gebruik achternaam

Als u trouwt of een geregistreerd partnerschap aangaat, kunt u kiezen welke achternaam u en uw partner in het vervolg willen gebruiken.

Trouwen in het buitenland

Wilt u in het buitenland trouwen, dan heeft u soms een verklaring van huwelijksbevoegdheid nodig.