Verslag bijeenkomst Kantens 11 mei 2023

Verslag van de informatiebijeenkomst voor alle bewoners van Kantens. Er werd verteld over de werkzaamheden voor de versterkingsopgave in Kantens

Deze thema’s werden besproken:

  1. Versterkingsopgave in Kantens.
  2. Herinrichting openbare ruimte.
  3. Parkeermogelijkheden tijdens, en na, de versterkingswerkzaamheden.
  4. Bereikbaarheid, Leefbaarheid, Veiligheid en Communicatie- (BLVC) Masterplan Kantens.
  5. Onderzoek naar nieuwbouwlocaties.

Ben van Rein opent de bijeenkomst en geeft het woord aan de projectleider Jaap Hut.

Namens de gemeente Het Hogeland zijn Wubbo Haaijer (programmamanager), Peter Dijkens (projectleider), Sjoerd Hoekstra (verkeerskundige) en Jaap Hut aanwezig.
Namens de Nationaal Coördinator Groningen (NCG) zijn Silke Kuiper (omgevingsmanager) en Willard Tijhuis (projectleider) aanwezig.
Namens Goud Wonen zijn Katelijn Smits (projectleider) en Irma Heijnen (bewonersconsulent) aanwezig.
Namens InVra plus B.V. zijn Ron de Boer (projectmanager) en Mark Truin (omgevingsmanager) aanwezig.
Er zijn circa 30 bewoners aanwezig

1. Versterkingsopgave in Kantens

Planning

De woningen in het versterkingsproject Kooistraat, Meidoornstraat, Pastorieweg en Bredeweg worden in verschillende fases afgebroken en opnieuw gebouwd. De nieuwbouw van Fase 1 start in januari 2024. In januari 2025 wordt deze opgeleverd. In de planning zit een overlap in het terugverhuizen en woonrijp maken van de omgeving. In sommige woningen kan dan al terugverhuisd worden terwijl de omgeving nog woonrijp gemaakt moet worden.

Berichtgeving versterking

De particuliere woningen die versterkt moeten worden krijgen tegen het eind van 2023 bericht van de NCG. Als inwoners niet op die lijst staan dan kunt u zich eventueel melden bij het NCG. Inwoners die wel op de lijst staan, hebben hierover al bericht gehad.

Wisselwoningen en alternatieven

Bij een tekort aan wisselwoningen, kan er gekeken worden naar beschikbare woningen in een ander dichtbij gelegen dorp. In Kantens zelf zijn er op dit moment helaas geen woningen meer beschikbaar. Als een inwoner tóch tijdelijke huisvesting nodig heeft, kan er als er voldoende ruimte is, ook gekeken worden naar de mogelijkheden van het plaatsen van woonunits op eigen terrein.

Nulmetingen & schade door bouwwerkzaamheden

Nu de werkzaamheden begonnen zijn, zijn bij woningen rondom het projectgebied nulmetingen ingepland of al verricht. Met deze metingen wordt de huidige staat van de woning opgenomen. Als er schade optreedt tijdens de werkzaamheden kunt u hier melding van maken bij Mark Truin van InVra plus. Het gaat dus om schade door de werkzaamheden of het grote verkeer wat door de straat rijdt.

Er moet echter wél een nulmeting zijn geweest vóórdat u schade door de bouwwerkzaamheden kan melden. Om het effect van bouwverkeer en bouwwerkzaamheden te monitoren worden op verschillende panden trillingsmeters geplaatst. Deze meters worden geplaatst verspreid over het gebied tot 50 meter vanaf de werkzaamheden.

  • Vraag inwoner: ‘Waarop is de 50 meter lijn gebaseerd?’
    • Antwoord: Het bedrijf (BBCI) die de opnames heeft uitgevoerd heeft op grond van haar expertise een invloedzone van 30 meter geadviseerd. De gemeente heeft gekozen om dit gebied groter te maken, namelijk voor 50 meter.
  • Vraag inwoner: ‘Ik merk nu al trillingen in huis. Waarschijnlijk door werkzaamheden aan een pand vlakbij.’
    • Antwoord: U kunt opnemen met Mark Truin van InVra plus.

Kunstgrasveld

De aanleg van het kunstgrasveld zal voor de bouwvak klaar zijn, dus vóór 5 augustus 2023.

Gronddepot

Er zal een gronddepot worden aangelegd bij de tijdelijke woningen aan de Bredeweg. Vanuit Kantens zal deze aan de westkant van de toegangsweg naar de tijdelijke woningen worden aangelegd. We zijn in gesprek met de eigenaar van de grond over het gebruik ervan.

  • Vraag inwoner: ‘Wordt de Bredeweg nog breder gemaakt als al het groot verkeer hierlangs moet? Het bouwverkeer zal toch via de Bredeweg het sportveld op gaan?’
    • Antwoord : Het bouwverkeer zal via de nieuwe bouwweg gaan. Het plan is dat het meeste bouwverkeer gebruik gaat maken van die tijdelijke bouwweg. De aannemers worden erop aangesproken wanneer ze geen gebruik maken van die weg. Ze mogen niet zomaar over de gewone straat als dat niet hoeft.

2. Herinrichting openbare Ruimte

  • Vraag inwoner: ‘Hoe is de herinrichting van de openbare ruimte tot stand gekomen? Volgens mij zijn er geen bewoners bij betrokken. Het plan is ons alleen voorgelegd.’
    • Antwoord: De basis voor het plan voor inrichting van de openbare ruimte was het stedenbouwkundig plan. Het opgestelde plan is begeleid door de projectgroep. Tijdens de drie gehouden bewonersbijeenkomsten konden bewoners hun wensen, ideeën en reacties geven. Die zijn daarna grotendeels opgenomen in de plannen óf er is aangegeven waarom dat niet mogelijk is. Dit proces heeft uiteindelijk geleid tot het ontwerp zoals dat er nu ligt.
  • Opmerking inwoner: ‘Dit is niet voldoende, het opnemen van bewoners in projectgroepen was een voorwaarde vanuit de gemeenteraad zoals dat genoemd is bij het vaststellen van het stedenbouwkundig plan. Hieraan is dus niet voldaan.’
    • Antwoord: Bewoners zijn betrokken tijdens op de bewonersbijeenkomsten, op deze avonden konden zij wensen, ideeën en feedback geven op de plannen. Met de feedback van deze sessies zijn wij aan de slag gegaan die dan tijdens de daaropvolgende bijeenkomst weer werden voorgelegd.
  • Vraag inwoner: ‘Kan er aangetoond worden wat er na de input van de bewoners is veranderd?’
    • Antwoord: Het plan is stapsgewijs ontwikkelt. Daarnaast zijn er enquêtes gemaakt, ingevuld en verwerkt. Al deze feedback is verwerkt in het plan voor de herinrichting van de openbare ruimte.
  • Vraag inwoner: ‘Van het stukje groen tussen de huurwoningen aan Kooistraat 47 t/m 53 en 55 t/m 63 is aangegeven dat het een wens is van de bewoners. Ik ken geen mensen die hieraan hebben mee gestemd. Waarom worden hier geen parkeerplaatsen aangelegd?’
    • Antwoord: Het parkeren komt hierna aan de orde. Op die plek is voor groen gekozen omdat de gemeente het openbaar gebied klimaat adaptief moet inrichten. Hierdoor is het noodzakelijk om meer groen in het ontwerp op te nemen. Niet alleen parkeren, maar ook groen, water en wegen moet een plekje krijgen in het openbaar gebied.
  • Vraag inwoner: ‘Bij het begin van de Kooistraat worden er verhogingen gemaakt om de snelheid eruit te halen, dit worden een soort van cirkels. Dit zal niet voldoende zijn om de snelheid eruit te halen. Op de hoek staat een speeltuin waar veel kinderen spelen. Wij willen graag dit gebied autoluw maken. Deze opmerkingen zijn al in eerdere bijeenkomsten gemaakt en er is destijds niks mee gedaan.’
    • Antwoord: De bolvormige cirkels in de bestrating is een oplossing die ook op andere plekken wordt toegepast. Daar heeft de gemeente goede ervaringen mee. De trillingen van drempels kunnen overlast veroorzaken voor bewoners. De bollen werken ook als een visuele snelheidsremmer.
  • Vraag inwoner: ‘Is het mogelijk om het stedenbouwkundig plan te heropenen zodat wij als bewoners meer betrokken kunnen worden?’
    • Antwoord: Het plan voor de inrichting van de openbare ruimte niet behandeld door het college. Dat is niet altijd noodzakelijk, mede omdat de inrichting van het stedenbouwkundig plan al is vastgesteld door de gemeenteraad. Als er aanleiding voor is kan dat plan altijd heroverwogen worden.

3. Parkeergelegenheid in nieuwe situatie

Sjoerd Hoekstra: Om genoeg parkplaatsen te maken in de nieuwe situatie, is er een onderzoek uitgevoerd. De parkeerbehoefte is berekend op basis van het aantal woningen en de normen zoals die voor de situatie als in Kantens toepasbaar zijn. Ook is gekeken naar het aantal auto’s die stonden geparkeerd. Het aantal auto’s werd twee keer in de middag en twee keer in de nacht gecontroleerd. Dit gebeurde op twee verschillende dagen. In totaal is er dus acht keer gekeken. De uitkomst van het onderzoek is dat er in het gebied voldoende parkeerplaatsen zijn. In twee secties (5 & 6) is de berekende parkeerdruk hoog (zie PowerPoint). In de naastgelegen secties is overcapaciteit, dus eventueel moeten bewoners iets verder lopen.

  • Vraag inwoner: ‘Zijn dat voldoende parkeerplaatsen op basis van autobezit? Of is dat op basis van landelijke/gemeentelijke normen? Wat ís de norm?’
    • Antwoord: Er zijn verschillende manieren om te bepalen hoeveel parkeerplaatsen er nodig zijn. In Kantens hebben wij beide manieren gebruikt.
      • We kunnen de landelijke norm volgen.
      • We kunnen kijken hoe bewoners in de praktijk parkeren in Kantens.

Er is niet geteld hoe het autobezit per bewoner nu is, dat is ook niet gebruikelijk. Het autobezit per bewoner is geen uitgangspunt omdat dat teveel een momentopname is en door fluctuaties er dan snel te grote overcapaciteit kan ontstaan. Door het aantal parkeerplaatsen te berekenen voor de nieuwe situatie wordt dit voorkomen.

Er is een uitgebreide discussie over het berekende aantal parkeerplaatsen in sectie 5 en 6. Hier wordt een groot tekort voorzien waardoor bewoners verplicht zijn hun auto in een ander gebied neer te zetten. Als daar ook geen ruimte is, om te gaan parkeren op het nieuw aan te leggen parkeerterrein aan het begin van de Kooistraat. Dan zouden bewoners ook ver moeten lopen, bijvoorbeeld voor boodschappen.

  • Vraag inwoner: ‘Gaan jullie ervanuit bij de woningen aan de Kooistraat dat men gaat parkeren in de tuin? Zoals het is getekend, lijkt dat wel zo.’
    • Antwoord: Er is gekeken bij welke bewoners in sectie zes de auto nu ook al regelmatig in de tuin staat, dit is op tekening overgenomen
  • Vraag inwoner: ‘In sectie vijf staat dat er achttien parkeerplaatsen komen. Maar bij 1 woning staan 2 parkeerplaatsen achter elkaar ingetekend, maar 1 bewoner heeft maar 1 auto dus hoe kan dit wel meegerekend worden?’
    • Antwoord: De dubbele parkeerplaatsen op eigen erf zijn als 1 parkeerplaats meegeteld.
  • Vraag Inwoner: ‘Gaat het plaatsen van meer parkeervakken (tussen de blokken Kooistraat 47 t/m 53 en 55 t/m 63) ten koste van nieuw groen?’
    • Antwoord: We kunnen dat stuk groen niet zomaar veranderen. De gemeente heeft een parkeerbeleid maar óók beleid dat er vergroening moet komen in de openbare ruimte. Bij dit soort herstructureringen probeert te gemeente een balans te vinden. Toegezegd wordt dat naar dit specifieke terrein nog wordt gekeken. Vanuit Goud Wonen wordt er ook op aangedrongen om dit gebied als groen in te richten. Dit is ook door Goud Wonen gecommuniceerd met de direct aanwonenden van dit gebied.

Toevoeging over parkeersituatie

Op basis van eerdere besprekingen over het parkeren en de discussie van deze avond is de parkeersituatie in het laatste deel Kooistraat (sectie 5 en 6) nogmaals bekeken.

Het gaat tot nu toe vooral over de situatie in de eindfase na de oplevering van alle woningen en de inrichting van de openbare ruimte. Gedurende de komende jaren is het een gebied waar veel gewerkt wordt.

Na oplevering van het deelgebied fase 1 worden de nieuwe woningen weer bewoond. Het deel van de Kooistraat in fase 2, waar dan de nieuwbouw plaatsvindt, zal afgesloten zijn voor het verkeer; het deel van Kooistraat dat gereed is, is dan ‘doodlopend’.

De parkeerplaatsen die getekend zijn in sectie 3 en 4 zijn er dan ook nog niet. Die plekken kunnen auto’s opvangen die normaal gesproken in sectie 5 en 6 zouden parkeren.

Het aantal parkeerplaatsen in sectie 5 en 6 is krap. Daarom wordt het gebiedje tussen de blokken Kooistraat 47 t/m 53 en 55 t/m 63 alsnog tijdelijk ingericht voor parkeerplaatsen. Bewoners moeten de auto kunnen parkeren en om parkeeroverlast in de Stitswerderlaan te voorkomen.

Na afronding van alle werkzaamheden wordt dan in overleg bekeken hoe de situatie dan is.

4. BLVC-Masterplan Kantens

  • Vraag inwoner: ‘Worden er aan de Bredeweg/Pastorieweg aanpassingen gemaakt om de snelheid eruit te halen? Nu worden er parkeerplaatsen gemaakt, zodat er niet meer op de straat geparkeerd hoeft te worden. Omdat de weg dan leeg is, gaan mensen nóg harder rijden. Dit stukje moet geen racebaan worden. Hoe krijgen we daar de snelheid beheersbaar? Dit is al 1,5 jaar geleden aangegeven, maar er is niets veranderd.’
    • Antwoord: De aansluiting van de Kooistraat op de Bredeweg wordt ook opnieuw ingericht met snelheid beperkende maatregel. Mocht blijken dat er aanvullende snelheid beperkende maatregelen nodig zijn, zal dat worden bekeken door de verkeersdeskundigen. De oversteek voor de school aan de Pastorieweg wordt opnieuw ingericht. Hiervoor moet nog een verkeersbesluit worden genomen. Pas dan kunnen de maatregelen worden uitgevoerd.
  • Vraag Inwoner: ‘Is er een onderzoek geweest naar de voertuigen die door het dorp komen door bouwverkeer? Waar is het beheersplan en hoe gaan wij voorkomen dat er geen ongevallen ontstaan?’
    • Antwoord: Dit soort zaken staan beschreven in het BLVC-plan. Die wordt nagezonden met de aankomende nieuwsbrief vanuit de gemeente. Als er later ontwikkelingen zijn met dat gebouw, kan bekeken worden wat ermee gaat gebeuren.

Overige zaken

1. Het BLVC Masterplan zal worden toegevoegd op de website.
2. Bewoners vragen of er vervuiling is opgetreden bij Bredeweg 16. De sloten zijn gedempt met afval. Deze grond is inmiddels gesaneerd.
3. De bult grond bij het voetbalveld is inmiddels afgevoerd. Nu de grond bij Bredeweg 16 gesaneerd is, is dat terrein nu ingericht als tijdelijke parkeerplaats voor bewoners van de Kooistraat en omgeving.
4. Tijdens de nuts/riool werkzaamheden zal er niet altijd voldoende parkeergelegenheid zijn door de openliggende trottoirs/rijbanen.
5. Als er veel hinder is in de straat, zal dit tijdig gecommuniceerd worden.
6. Voor veilige (speel)plekken voor kinderen is buiten het gebied geen rekening gehouden. Er zullen maatregelen worden genomen en aan de aannemers verzocht worden dat ze er rekening mee houden.
7. Er worden adviesroutes aangegeven voor bouwverkeer met borden en instructies. Deze adviesroute is bindend voor alle aannemers die werkzaamheden hebben in het sloop/nieuwbouw project.
8. Verzoek Inwoner: ‘Kan de berm langs de Bredeweg goed gemaaid worden zodat de chauffeur de fietsers goed kan zien? Het liefst 2 meter rechts en links maaien.’
Antwoord: De bermen worden regelmatig gemaaid zodat er voldoende zicht blijft voor een veilige verkeerssituatie.
9. Het inloopspreekuur van Mark Truin is elke donderdag tussen 10:00 uur en 11:00 uur op Kooistraat 15. Daarnaast is hij telefonisch, per mail en via WhatsApp bereikbaar.

5. Nieuwbouwlocatie

KAW heeft het resultaat van het onderzoek en van de bijeenkomsten daarover verwerkt in het definitieve rapport. Dit rapport wordt aangeboden aan de gemeente. Het college en de gemeenteraad moeten hierover nog besluiten.
In het rapport wordt een aantal voorstellen gedaan voor nieuwbouwlocaties voor de korte en lange termijn.
Het bestuur van de ijsbaan geeft nu aan dat ze wel graag een gesprek met gemeente willen over de ijsbaanlocatie als mogelijke locatie voor nieuwbouw.
Het besluit van het college zal na de zomervakantie worden genomen. Over het besluit en het vervolgtraject wordt weer gecommuniceerd. Vanzelfsprekend worden ook gesprekken gevoerd met de eigenaren en gebruikers van de grond waar de mogelijk uitbreidingslocaties gedacht zijn.

  • Vraag inwoner: ‘Wat is de termijn dat de nieuwe woningen er komen te staan?’
    • Antwoord: Hier is momenteel nog geen planning voor gemaakt. Het streven is dat de nieuwe huurwoningen klaar zijn voordat de huurwoningen in de laatste fase worden afgebroken. Maar gezien alle daarvoor benodigde procedures en de bouwtijd van woningen is dat erg krap.
  • Vraag inwoner: ‘Waarom is ‘t Schienvat niet als locatie opgenomen?’
    • Antwoord: De locatie is wel genoemd maar omdat deze nu niet beschikbaar is, niet als locatie voor de kort