Alcoholvergunning commercieel

Ondernemers die alcohol willen schenken of verkopen hebben een alcoholvergunning nodig. Bij sommige veranderingen in je onderneming moet je een nieuwe vergunning aanvragen.

Vergunning aanvragen

Je moet een vergunning aanvragen:

  • als je een horecabedrijf wilt starten of overnemen
  • als je horeca-activiteiten wilt starten in een gebouw waarin nog geen horecabedrijf is
  • als je rechtsvorm verandert. Bijvoorbeeld: het horecabedrijf werd eerst geëxploiteerd door een vennootschap onder firma (V.O.F.) en dat verandert in een besloten vennootschap (B.V.). Voor de Alcoholwet betekent dit dat er een nieuwe ondernemer is. Je moet dus een nieuwe vergunning aanvragen.
  • wil je alcohol schenken in een kantine, kerkelijk gebouw, dorpshuis of jeugdsoos? Kijk dan bij Alcoholvergunning paracommercieel.

Je hoeft geen vergunning aan te vragen:

  • als je een drank- en horecavergunning hebt en er is verder niets veranderd. Want de alcoholvergunning is in de plaats gekomen van de Drank- en horecavergunning. Je vergunning blijft gewoon geldig zolang er niets veranderd in je bedrijf of in je rechtsvorm.
  • als je alcohol wilt schenken bij een evenement. Wel moet je dan een ontheffing zwak-alcoholische drank aanvragen.

Je kunt een alcoholvergunning aanvragen als natuurlijk persoon (bedrijf van 1 persoon of een vennootschap onder firma) of als rechtspersoon (bijvoorbeeld een besloten vennootschap of een stichting). De vergunning is persoonsgebonden en adresgebonden.

Eerst een intakegesprek

De vergunningaanvraag begint met een intakegesprek. Bel ons om een afspraak te maken.

Voorwaarden

  • De leidinggevenden zijn minimaal 21 jaar. 
  • Alle leidinggevenden (ook de aanvrager/ondernemer) hebben een Verklaring Sociale Hygiëne. Dit kun je controleren in het Landelijk SVH Register.
  • Tijdens de openingstijden is minstens 1 leidinggevende aanwezig.
  • De leidinggevenden zijn van onbesproken gedrag (je bent bijvoorbeeld niet veroordeeld).
  • Het horecapand voldoet aan het Bouwbesluit en artikel 10 van de Alcoholwet. 
  • Horeca is volgens het bestemmingsplan toegestaan.

Meesturen

Tijdens het intakegesprek krijg je een aanvraagformulier. Die moet je invullen en samen met de volgende bijlagen naar de gemeente sturen:

  • Kopie van een geldig identiteitsbewijs van alle leidinggevenden.
  • Bewijs Verklaring Sociale Hygiëne van alle leidinggevenden.
  • Uittreksel uit het Handelsregister van de Kamer van Koophandel van de inschrijving.
  • Eigendomsbewijs (koopakte) of huur- of pachtovereenkomst van het pand.
  • Eigendomsbewijs (facturen) of huur- of leaseovereenkomst van de inventaris.
  • Bewijzen van betaling van investeringen in perceel, pand, inventaris en voorraad.
  • Bewijzen van kredietovereenkomsten of overeenkomsten van leningen.
  • Bewijzen van eigen vermogen.
  • Plattegrond van de inrichting.
  • Arbeidsovereenkomsten als dat van toepassing is.
  • Bibob-formulier: deze krijg je tijdens het intakegesprek.

Wet Bibob

Bibob staat voor Wet Bevordering Integriteitsbeoordelingen door het Openbaar Bestuur. Deze wet moet voorkomen dat een vergunning wordt gebruikt voor criminele activiteiten. Daarom moet je met je aanvraag ook een Bibob-formulier meesturen.

Wanneer beslist de gemeente?

De gemeente beslist binnen 8 weken na het indienen van een complete aanvraag. Door een verbouw van je pand of een Bibob-onderzoek kan dit langer duren.