Cultuurvisie

Focusverlegging Cultuurvisie gemeente Het Hogeland - 2025

Inleiding

Waarom deze focusverlegging

De vorige cultuurvisie heeft een solide basis gelegd voor cultureel beleid in Het Hogeland. De afgelopen jaren is het culturele landschap veranderd. In de kern zijn de speerpunten van de vorige cultuurvisie is nog steeds relevant, maar de huidige tijd vraagt om een aanscherping van de keuzes, vandaar deze focusverlegging.

Wat willen we bereiken met deze bijsturing?

Met deze bijsturing willen we een cultuurvisie neerzetten die aansluit bij de huidige tijd en de behoeften van inwoners en culturele spelers. Hiermee versterken we de culturele sector in Het Hogeland en maken we deze toekomstbestendig. Cultuur moet een levendig en integraal onderdeel van de samenleving zijn, toegankelijk voor iedereen en van betekenis op meerdere niveaus. We streven naar een sterker cultureel klimaat waarin ruimte is voor vernieuwing, samenwerking en verbinding met andere maatschappelijke domeinen.

Onze ambitie is een gemeente waarin cultuur voor iedereen toegankelijk en herkenbaar is, waarin culturele initiatieven beter op elkaar aansluiten en waarin kunst en erfgoed bijdragen aan de sociale samenhang en economische vitaliteit. Daarnaast willen we dat cultuur een vanzelfsprekende plek krijgt in het dagelijks leven van inwoners. We willen inspelen op de veranderende samenleving en nieuwe ontwikkelingen in het culturele veld. Door scherpere keuzes te maken en in te zetten op samenwerking en vernieuwing, zorgen we ervoor dat cultuur blijft aansluiten bij de behoeften van inwoners en de identiteit van Het Hogeland. Zo versterken we niet alleen het culturele aanbod, maar ook de sociale samenhang en de leefbaarheid van de gemeente.

Met deze focusverlegging zetten we een heldere koers uit om cultuur een dynamische en veerkrachtige rol te laten spelen in Het Hogeland, nu en in de toekomst.


Vorige cultuurvisie: Cultuurvisie, Groots in Kleinschaligheid 2020-2023 (raadsvergadering 20 juni 2020, zie agendapunt B7) 

Evaluatie

Wat wilden we bereiken met de cultuurvisie?

De doelstelling van de cultuurvisie is om cultuur toegankelijker, zichtbaarder en inclusiever te maken voor alle inwoners van de gemeente Het Hogeland, waarbij cultuur een positieve impact heeft op de leefkwaliteit en identiteit. Dit wordt nagestreefd aan de hand van vier speerpunten.

Speerpunt 1. Overal cultuur voor iedereen

Met dit speerpunt willen we ervoor zorgen dat cultuur toegankelijk, zichtbaar en inclusief is voor alle inwoners van Het Hogeland.

  • Cultuur voor iedereen:
    • Het culturele aanbod moet bereikbaar zijn voor alle inwoners, ongeacht achtergrond, inkomen of beperking. Cultuur als middel voor verbinding tussen verschillende groepen inwoners en de sociale cohesie te versterken.
  • Drempels wegnemen:
    • Financiële, fysieke en mentale barrières verminderen, via initiatieven als het Jeugdfonds Sport & Cultuur, het Taalhuis en de Bibliotheek op School.
  • Vraaggericht werken:
    • Culturele instellingen stimuleren om beter in te spelen op de behoeften van verschillende doelgroepen, zoals jongeren, nieuwkomers en mensen met een laag inkomen.
  • Zichtbaarheid & toegankelijkheid:
    • Cultuur dichter bij de inwoners brengen door het beter te positioneren in dorpen, de openbare ruimte en bestaande evenementen.
  • Cultuureducatie versterken:
    • Meer aandacht voor een doorlopende leerlijn in het onderwijs, met aansluiting tussen binnenschoolse en buitenschoolse culturele activi­teiten.
  • Informatievoorziening:
    • Onderzoek naar een centraal digitaal informatiepunt voor het culturele aanbod, om de toegankelijkheid en vindbaarheid te verbeteren.

Speerpunt 2. Verbinding

Met dit speerpunt willen we cultuur in Het Hogeland sterker en effectiever maken door samenwerking, netwerken en ontmoetingen te stimuleren.

  • Versterken van netwerken & samenwerkingen:
    • Het Platform Cultuur Het Hogeland en andere netwerken verder uitbouwen en ondersteunen, zodat culturele organisaties en makers elkaar makkelijker vinden.
  • Minder versnippering, meer synergie:
    • Culturele spelers aanmoedigen om samen te werken, kennis te delen en gezamenlijk initiatieven te ontwikkelen, zodat het aanbod beter aansluit op de behoeften van inwoners.
  • Verbindingen met andere sectoren:
    • Cross-overs stimuleren tussen cultuur en andere domeinen, zoals onderwijs, welzijn, zorg, recreatie en economie.
  • Een sterkere rol voor de bibliotheek:
    • De bibliotheek ontwikkelen tot een dynamisch kennis- en ontmoetingscentrum (‘de bibliotheek van de toekomst’), waarbij minder de focus ligt op collectie en meer op connectie.
  • Ontmoeting &uitwisseling organiseren:
    • Experimenteren met vormen van ontmoeting zoals culturele cafés en cultuurmarkten, waarbij ook jongeren en nieuwe doelgroepen betrokken worden.
  • Efficiënter omgaan met middelen & huisvesting:
    • Door clustering van voorzieningen in multifunctionele gebouwen, zoals bibliotheken en culturele centra, de huisvestingskosten verlagen en meer budget vrijmaken voor inhoudelijke programmering.

Speerpunt 3. Vernieuwing

Met dit speerpunt richten we ons op het stimuleren van innovatie binnen de cultuursector.

  • Ruimte bieden voor nieuwe initiatieven:
    • Vrijheid voor aanbieders en makers om nieuwe samenwerkingen en concepten te ontwikkelen.
  • Digitalisering stimuleren:
    • Door digitale technologieën zoals virtual reality en interactieve platforms te omarmen, kan de cultuursector een groter en diverser publiek bereiken.
  • Jong talent & innovatie:
    • Jonge makers ondersteunen omdat zij vaak nieuwe kunstvormen en frisse ideeën introduceren
  • Kruisbestuiving andere sectoren:
    • Innovatie ontstaat vaak op het snijvlak van disciplines, hiervoor willen we samenwerking tussen cultuur en andere beleidsdomeinen zoals economie, ruimtelijke ordening en duurzaamheid stimuleren.

Speerpunt 4. Cultureel ondernemerschap, culturele profilering en regiomarketing

Met dit speerpunt willen we een duurzamer en ondernemender cultureel klimaat creëren, waarin culturele spelers minder afhankelijk zijn van subsidies en sterker verbonden zijn met de toeristische en economische sector.

  • Stimuleren cultureel ondernemerschap: Culturele organisaties en makers in staat stellen om zelf inkomsten te genereren, bijvoorbeeld via sponsoring, fondsenwerving en publieksparticipatie.
    • Koppeling met recreatie & toerisme: Cultuur en toerisme sterker met elkaar te verbinden, wat zowel de culturele sector als de lokale economie ten goede komt.
  • Samenwerking cultuur & bedrijfsleven:
    • Samenwerkingen stimuleren tussen culturele instellingen en ondernemers, zodat beide sectoren elkaar konden versterken.
  • Communicatie & marketing:
    • We wilden het culturele aanbod en de identiteit van Het Hogeland beter presenteren, zowel naar inwoners als naar toeristen.
  • Kunst in de openbare ruimte:
    • We hebben als doel om kunst in een vroeg stadium mee te nemen in nieuwbouw- en herstructureringsprojecten.
  • Aandacht voor streektaal & erfgoed:
    • Ondersteunen van Groningse taal en cultuur via educatie en initiatieven zoals Meertmoand-Dialectmoand.

Hoe hebben we geëvalueerd?

De evaluatie van de Cultuurvisie Gemeente Het Hogeland 2020-2025 vond plaats via een combinatie van gesprekken, bijeenkomsten en tussentijdse evaluaties. We hebben zowel structureel als thematisch geëvalueerd om een compleet beeld te krijgen van de voortgang, successen en knelpunten. De evaluatie bestond uit:

  • Tussenevaluatie 2020-2023
  • Evaluatie Cultuurvisie 2020-2025
  • Cultuurcafé CultuurGoud (mei 2024): Een interactieve bijeenkomst waarin inwoners, culturele aanbieders, ondernemers, musea, verenigingen en andere belanghebbenden in gesprek gingen over de ontwikkeling van het culturele veld in Het Hogeland.
  • Input van het culturele veld (inwoners, culturele aanbieders, ondernemers, musea, verenigingen en andere belanghebbenden), waaronder:
    • Het Cultuurcentrum
    • De cultuurcoaches (cultuuronderwijs, amateurkunst en participatie)
    • HaFaBra en muziekverenigingen via de Cultuurcoach amateurkunst en participatie
    • VRIJDAG over muziekverenigingen en koren
    • De Waddenmusea
    • VGG-overleggen (Vereniging van Groninger Gemeenten)
    • KultuurLoket en het Cultuurplatform

Wat kwam er uit de evaluatie?

Al met al heeft de Cultuurvisie 'Groots in kleinschaligheid' een waardevol kader geboden voor het bevorderen van cultuur binnen de gemeente Het Hogeland. Er zijn belangrijke stappen gezet om cultuur voor iedereen toegankelijk te maken, bijvoorbeeld via cultuureducatie, de uitbreiding van de Bibliotheek op School en initiatieven zoals de Rijdende Popschool en Kunstvloed. Daarnaast heeft de visie gezorgd voor sterkere verbinding binnen de cultuursector, met initiatieven zoals het Cultuurplatform en Cultuurcafés, die samenwerking en kennisuitwisseling hebben versterkt. Door het stimuleren van vernieuwende initiatieven en samenwerking tussen instellingen, zoals de Waddenmusea, heeft het cultuurbeleid innovatie aangewakkerd. Dit komt tot uiting in de transformatie van bibliotheken naar moderne informatiecentra en de verdere integratie van cultuur met het sociaal domein, bijvoorbeeld door activi­teiten in het kader van het Gezond en Actief Leven Akkoord. En op het gebied van culturele identiteit en gebiedsprofilering is vooruitgang geboekt, met projecten die de zichtbaarheid van kunst en erfgoed vergroten.

Maar de samenleving verandert, inwoners verwachten steeds vaker dat cultuur niet alleen toegankelijk is, maar ook bijdraagt aan welzijn, gemeenschapsgevoel en regionale identiteit Maatschappelijke thema’s zoals mentale gezondheid, inclusiviteit en leefbaarheid zijn urgenter geworden. Daarnaast zijn er nieuwe kansen ontstaan om kunst en cultuur steviger te verbinden met andere beleidsdomeinen zoals onderwijs, gezondheid en toerisme.

Ook klinken er nieuwe geluiden uit het culturele veld. Instellingen en makers vragen om meer samenwerking en minder versnippering, zodat cultuur effectiever kan worden ingezet en een breder publiek bereikt. Jongeren laten weten dat zij behoefte hebben aan een cultureel aanbod dat beter aansluit bij hun interesses en leefwereld. Tegelijk groeit het besef dat cultuur een essentiële rol speelt in het versterken van de lokale identiteit en het economisch aantrekkelijker maken van Het Hogeland.

Dus terwijl sommige doelstellingen zijn behaald, zijn er ook thema’s die meer aandacht vereisen voor verdere groei en bloei van het culturele leven in de regio. Uit de evaluatiefase zijn drie belangrijke thema’s naar voren gekomen die meer aandacht verdienen in de komende beleidsperiode.

  • Versterking van jongerenparticipatie in cultuur
    • Jongeren voelen zich onvoldoende vertegenwoordigd in het huidige cultuurbeleid of ervaren te veel drempels om mee te doen.
  • Sterkere verbinding met het Sociaal Domein
    • Er worden kansen gezien om een betere koppeling tussen cultuur en het sociaal domein te leggen. Cultuur kan een belangrijke rol spelen in welzijn, inclusie en ontmoeting, maar dit vraagt om meer samenwerking en afstemming tussen culturele en sociale initiatieven.
  • Culturele identiteit en gebiedsprofilering
    • De wens leeft om de unieke culturele identiteit van de regio beter te benutten en te profileren. Dit kan door het versterken van lokale verhalen, tradities en creatieve initiatieven die bijdragen aan een herkenbare en aantrekkelijke culturele uitstraling.

Door de focus naar deze thema’s te verschuiven, kan het cultuurbeleid beter aansluiten bij de behoeften van inwoners en een duurzame basis creëren voor een levendig cultureel klimaat. Deze thema’s vormen daarom een belangrijke basis voor de verdere ontwikkeling van het cultuurbeleid en bieden concrete aanknopingspunten voor toekomstige acties.

Focusverlegging

Veranderingen op hoofdlijnen

Naar aanleiding van de resultaten van de evaluatie is er een vernieuwde koers nodig. Een Cultuurvisie die cultuur niet alleen ziet als een doel op zich, maar ook als een middel om sociale verbinding, economische versterking en persoonlijke ontwikkeling te stimuleren. De gemeente kiest ervoor om cultuur sterker te verankeren in andere beleidsdomeinen, jongeren beter te betrekken en de Groninger identiteit krachtiger uit te dragen. Zo blijft Het Hogeland een dynamische en inspirerende plek voor iedereen. Hieronder lichten we deze focusverlegging per thema verder toe.

Versterking van jongerenparticipatie in cultuur

Om cultuur van en voor iedereen te realiseren, is het belangrijk om bij het creëren van het aanbod de participatie van de doelgroep zelf te bevorderen. We geloven, zeker voor jongeren (doelgroep 12-25), niet in een aanbod gestuurde benadering. Om jongeren meer te betrekken bij cultuur wordt hun stem leidend in de ontwikkeling van het aanbod. De gemeente onderzoekt, samen met samenwerkende culturele organisaties en steuninstellingen, waar de interesses van jongeren liggen en past het cultuurbeleid hierop aan. We leggen daarbij de focus op het faciliteren en verbinden door onder andere meer gebruik te maken van de expertise van culturele professionals zoals het Cultuurcentrum, die we de opdracht geven om met een breed aanbod toegankelijk te worden voor iedereen op redelijke afstand van de woonplaats.

Via het Cultuurcentrum begint de eerste kennismaking met en de oriëntatie op de verschillende cultuurdisciplines begint zo jong mogelijk (doelgroep 4-12). Ook de cultuurcoach cultuureducatie speelt hierin een belangrijke rol. Kerntaken van de cultuurcoaches zijn het verstevigen van het lokaal culturele netwerk, het bevorderen van samenwerking, het zorgen voor buitenschoolse projecten en innovatie en het maken van verbinding met het onderwijs en sociaal domein. Daarnaast willen we daarom de mogelijkheden onderzoeken omtrent een cultuurcoach voor jongeren die als aanspreekpunt fungeert en helpt om de behoeften vanuit de jeugd te ondersteunen.

Versterking verbinding met het Sociaal Domein

Steeds vaker blijkt uit wetenschappelijk onderzoek dat cultuurparticipatie een positief effect heeft op het mentaal welbevinden. Kunst en cultuur kan een cruciale rol spelen in het sociaal domein door mensen met verschillende achtergronden en leeftijden samen te brengen. Door gezamenlijke culturele activi­teiten kunnen barrières worden doorbroken en kan wederzijds begrip worden bevorderd. Dit leidt tot meer veerkrachtige, inclusieve en verbonden samenleving.

De komende jaren zullen kunst en cultuur steeds vaker worden ingezet als middel om deze maatschappelijke doelen te bereiken. Denk aan projecten waarin muziek en theater bijdragen aan het mentale welzijn van inwoners, bijvoorbeeld bij het verwerken van aardbevingsproblematiek of het tegengaan van eenzaamheid. In dat licht benadrukken we ook de rol van de HaFaBra, die we blijven ondersteunen. Deze verenigingen vormen in veel dorpen het muzikale en sociale hart, versterken de onderlinge verbondenheid en dragen actief bij aan de mentale veerkracht van inwoners van alle leeftijden. Ze vergroten aan de sociale cohesie, de mentale veerkracht en creëren structurele ontmoetingsmomenten. De gemeente stimuleert daarnaast samenwerkingen tussen culturele organisaties, onderwijs en zorg- en welzijnsinstellingen, waardoor cultuur een meer vanzelfsprekende plek krijgt binnen bredere maatschappelijke vraagstukken. 

Op het gebied van ontmoeting zien we ook kansen voor culturele centra, zoals musea of dorpshuizen, om verder te ontwikkelen om als ontmoetingsplaatsen te dienen waar iedereen, ongeacht achtergrond en leeftijd, kan deelnemen en bijdragen. Ook worden bibliotheken verder ontwikkeld als laagdrempelige ontmoetingsplekken waar cultuur, educatie en sociale onder­steuning samenkomen. De focus ligt op het creëren, stimuleren en faciliteren van waardevolle verbindingen, met minder nadruk op collectie en meer op connectie. Het verder integreren van informatiepleinen is daarbij een logische stap om deze multifunctionele rol van bibliotheken duurzaam te verankeren.

In lijn met het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA) zet de gemeente zich zo in voor een integrale aanpak waarin cultuur bijdraagt aan een gezonde en actieve samenleving. Deze gecombineerde aanpak zal niet alleen de culturele sector versterken, maar ook bijdragen aan de algehele leefbaarheid en sociale cohesie in Het Hogeland.

Versterking culturele identiteit en gebiedsprofilering

Als we met de bril van de Brede Welvaart naar Het Hogeland kijken, dan onderkennen wij het (cultuur)landschap als een van de kernkwaliteiten. We hebben het oudste cultuurlandschap van Europa, we hebben een monumentenbestand vergelijkbaar met grotere historische steden en we liggen aan het werelderfgoed De Wadden.

We willen het culturele profiel en de identiteit van Het Hogeland nog meer versterken samen met erfgoed, recreatie en toerisme. De trots op onze regio en ons culturele erfgoed krijgt een belangrijkere rol. We mogen trots zijn op onze unieke culturele identiteit, waaronder de samenwerking tussen erfgoed, landschap en architectuur. De gemeente wil daarom inzetten op het behoud en de promotie van de Groninger streektaal, cultuur en erfgoed, onder andere door samen te werken met het Centrum Groninger Taal & Cultuur en Promotie Waddenland en door meer aandacht te geven aan regionale kunst en erfgoed. Kunst kan een belangrijke rol spelen in het versterken van de identiteit van een gebied, door de geschiedenis en betekenis van locaties zichtbaar te maken. Als onderdeel van de culturele profilering willen we kunst in de openbare ruimte makkelijker toegankelijk maken voor een breder publiek.

Ook de gebiedsprofilering wordt belangrijker. Het gaat hierbij vooral om het sterk neerzetten van dit gebied, zowel op het gebied van kunst en cultuur als ook op het gebied van duurzaamheid en toerisme. Voor culturele initiatieven zal dus steeds vaker gezocht worden naar de koppeling met recreatie en toerisme, en andere gebiedsopgaven zoals de ontwikkeling van de Eemshaven en de Waddenkunst. Door deze verlegging van accenten kunnen zowel inwoners als bezoekers de rijke cultuur van Het Hogeland nog beter ervaren en waarderen.

Koppeling met strategische beleidsprogramma’s en agenda’s

Het is belangrijk om tijdig in te spelen op de verschillende kansen die de komende periode op onze gemeente afkomen. De cultuurvisie sluit aan bij nationale beleidsprogramma’s door cultuur in te zetten als katalysator voor sociale, economische en educatieve ontwikkeling. Zo versterken Cultuureducatie met Kwaliteit en Tijd voor Toekomst het onderwijs en de talentontwikkeling, terwijl cultureel ondernemerschap kan bijdragen aan de sociaal-economische doelen van Nij Begun (zowel sociaal als economisch). Binnen het Nationaal Programma Groningen (NPG) wordt cultuur al ingezet om leefbaarheid en identiteit te versterken, en binnen Transformatie Sociaal Domein speelt kunst en cultuur een rol bij preventie, inclusie, welzijn en mentale gezondheid. Daarnaast biedt cultuurtoerisme kansen binnen de Regiodeal, de Toeristische Agenda en het Gebiedsprogramma Waddenkust, door erfgoed en streekidentiteit te verbinden met recreatie en economische groei. We zetten ons ervoor in om cultuur stevig te verankeren binnen deze ontwikkelingen en ervoor te zorgen dat het een verbindende en vernieuwende kracht blijft met een blijvende impact.

Tegelijkertijd kijken we in de samenwerking met onze culturele instellingen ook breder. Door in te spelen op externe factoren zoals demografische ontwikkelingen, digitalisering en veranderende financieringsstructuren willen we de groei van deze instellingen stimuleren. Zo kunnen we de slagkracht van instellingen vergroten en cultuur duurzaam positioneren binnen het bredere maatschappelijke speelveld.

Concrete uitvoeringslijnen en indicatoren

De focusverlegging levert een aantal nieuwe taken op voor de gemeentelijke rol en bijdrage.

1. Versterking van jongerenparticipatie in cultuur

In de periode 2025-2028:

  • Brengen we met samenwerkingspartners de behoeften en wensen van jongeren op het gebied van culturele activi­teiten in Het Hogeland in kaart, met als doel om de deelname van jongeren aan cultuur te vergroten;
  • Geven we de cultuurcoaches de opdracht om de sport- en cultuurhopper verder te ontwikkelen om de drempel voor inwoners om deel te nemen aan kunst- en cultuurbeoefening te verlagen;
  • Onderzoeken we de mogelijkheden om een cultuurcoach jongeren aan te stellen, als aanspreekpunt voor de jongeren en om betrokkenheid en bereik te stimuleren;
  • Sluiten we aan bij de ontwikkeling van een vraaggerichte aanpak binnen scholen;
  • Zetten we in op meer cultuureducatie in het voortgezet onderwijs en het stimuleren van naschoolse culturele activi­teiten.

Sturingsinformatie en monitoring

Kwantitatieve indicatoren

  • Het aantal nieuwe cultuurinitiatieven dat, onder begeleiding van de cultuurcoaches, aansluit de sport- en cultuurhopper om deelname aan cultuur te bevorderen.
  • Het aantal inwoners (jongeren) dat gebruik maakt van de sport- en cultuurhopper.
  • Het aantal jongeren dat deelneemt aan culturele activi­teiten. Dit wordt gemeten in overleg met gesubsidieerde partijen, zoals het Cultuurcentrum.

2. Versterking verbinding met het Sociaal Domein

In de periode 2025-2028:

  • Onderzoeken we de mogelijkheid voor het verder ontwikkelen van sociaal-culturele ontmoetingsplaatsen in de regio, zoals bijvoorbeeld in samenwerking met musea;
  • Zetten we, samen met de cultuurcoaches, kunst en cultuur in voor het sociaal domein ter bevordering van de mentale gezondheid en het tegengaan van eenzaamheid in het kader van het Gezond en Actief Levenakkoord;
  • Stimuleren we structurele samenwerkingen tussen culturele en welzijnsorganisaties, bijvoorbeeld door het ontwikkelen van een netwerkplatform voor kennisdeling tussen cultuur- en zorgprofessionals;
  • Ontwikkelen we bibliotheken en de informatiepleinen als laagdrempelige plek waar cultuur, educatie en sociale onder­steuning samenkomt.

Sturingsinformatie en monitoring

Kwantitatieve indicatoren

  • Het aantal gerealiseerde projecten waarin kunst en cultuur wordt ingezet voor het sociaal domein, via het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA) en in samenwerking met de Cultuurcoaches.
  • Het aantal gerealiseerde projecten waarin kunst en cultuur wordt ingezet voor het sociaal domein, via de subsidie Leefbaarheid.
  • Het aantal samenwerkingen tussen culturele organisaties en andere sectoren (zorg, toerisme, onderwijs).
  • De bezoekersaantallen van informatiepleinen en mobiele bibliotheekvoorzieningen.

3. Versterking culturele identiteit en gebiedsprofilering

In de periode 2025-2028:

  • Zetten we ons in voor het versterken van de Groningse trots en identiteit en de profilering van de cultuursector, bijvoorbeeld door het ondersteunen van lokale culturele initiatieven, onder andere samen met erfgoed, en recreatie en toerisme;
  • Faciliteren en ondersteunen we musea, als dragers van de culturele identiteit en als motor voor gebiedsprofilering en toerisme, in het versterken van hun positie;
  • Stimuleren van cross-sectorale samenwerkingen met toerisme en recreatie in het algemeen;
  • Ondersteunen we het Centrum Groninger Taal & Cultuur (CGTC) met het onder de aandacht brengen van onze streektaal;
  • Benoemen, versterken en promoten we het culturele profiel en verhaal van het Hogeland;
  • Stellen we een onderhoudsplan om kunstwerken in de openbare ruimte structureel te onderhouden voor een positievere ervaring van de leefomgeving van inwoners en bezoekers;
  • Realiseren we één digitaal platform waarop de kunstwerken in de openbare ruimte inzichtelijk gemaakt worden.

Sturingsinformatie en monitoring

Kwantitatieve indicatoren

  • Het aantal van culturele initiatieven op het gebied van en samenwerkingen met toerisme en recreatie.

4. Koppeling met strategische beleidsprogramma’s en agenda’s / Algemeen

In de periode 2025-2028:

  • Sluiten we aan en brengen we het belang van cultuur onder de aandacht bij de lokale en nationale beleidsprogramma’s door cultuur in te zetten als katalysator voor sociale, economische en educatieve ontwikkeling;
  • Zorgen we voor een goede samenwerking op provinciaal en gemeentelijk niveau in de cultuursector;
  • Sluiten we aan bij landelijke ontwikkelingen, zoals Meer muziek in de klas en Gouden K;
  • Verduidelijken we, in overleg met het Cultuurplatform, de rol van het Cultuurplatform met inachtneming van de wensen vanuit het veld, met als doel om blijvende ontmoeting, kennisuitwisseling en samenwerking te faciliteren.

Tot slot

Het in stand houden van de culturele infrastructuur blijft een uitdaging, mede doordat een groot deel van het budget al jaren is vastgelegd in structurele subsidies voor instellingen. Hierdoor blijft er weinig flexibel budget over. We blijven kritisch evalueren of alle gesubsidieerde instellingen nog bijdragen aan de geformuleerde ambities. Dit biedt mogelijk meer ruimte om beter in te spelen op actuele ontwikkelingen, zoals genoemd in deze focusverlegging.

In de komende beleidsperiode ligt de nadruk op zichtbare resultaten en effecten. We kijken nadrukkelijk naar de vraag: Hoe draagt een voorziening concreet bij aan de missie, visie en speerpunten van het cultuurbeleid? Wat levert het op aan extra, voor Het Hogeland en de inwoners zichtbare, activi­teiten? Zo zorgen we ervoor dat onze cultuurvisie niet alleen ambitieus, maar ook realistisch blijft. Dit maakt groei, samenwerking en vernieuwing mogelijk, terwijl we tegelijkertijd de het rijke culturele landschap en infrastructuur behouden en toekomstbestendig maken.