Besluiten college 7 juni 2024

Langdurige opvanglocaties voor vluchtelingen in Het Hogeland

Het college van B&W vraagt de gemeenteraad om in te stemmen met het realiseren van een langdurig asielzoekerscentrum in de gemeente Het Hogeland. Welke locaties hiervoor geschikt zijn moet nog worden onderzocht.

Plannen voor een grote en twee kleinere locaties

Bureau Berenschot heeft 3 scenario’s geschetst voor een langdurig asielzoekerscentrum in Het Hogeland. Scenario 1 is één grote locatie die geheel wordt verzorgd door het COA, dichtbij een groter dorp (+5.000 inwoners). Scenario 2: twee of drie locaties dicht bij een groter of middelgroot dorp (+1.500 inwoners) met één grote locatie van 200-500 plekken en een of meerdere kleine locaties van 50-200 plekken. Scenario 3: twee of drie kleinere locaties, die zowel bij een groter als kleiner dorp kunnen liggen.

Wethouder Mariette de Visser: “We hebben gekozen voor het tweede scenario. In dit scenario blijft het COA verantwoordelijk voor de opvang. Bij scenario 3 zou de gemeente dat zijn. Met één grotere opvanglocatie van 200 tot 500 plekken en één of twee kleinere locaties met 50 tot 200 plekken zijn we verzekerd van ten minste 1 locatie die alle benodigde voorzieningen heeft. De kleinere locaties kunnen daarvan gebruikmaken. Dit zorgt bovendien voor een goede spreiding en integratie in de dorpen. Dat vinden wij erg belangrijk.”

Het college legt nu het besluit ter vaststelling voor aan de gemeenteraad. Als de raad hiermee instemt, onderzoekt de gemeente verder welke locaties geschikt zijn voor de nieuwe opvanglocaties.

Financiële afronding de Tirrel: krediet € 2,065 miljoen

Het college gaat de gemeenteraad vragen om een aanvullend krediet van € 2,065 miljoen voor de Tirrel. Dit is de laatste investering in de afronding van het project. Het krediet is nodig omdat verschillende ontwikkelingen en vertragingen tot hogere kosten hebben geleid.

De oplevering van de Tirrel, in mei 2023 in plaats van april, heeft een reeks achtereenvolgende vertragingen in gang gezet, met extra kosten tot gevolg. Zo liep de verhuizing van de Hoven naar de Tirrel vertraging op en daardoor ook de sloop van de oudbouw. Het park kon daarom ook pas later worden aangelegd dan gepland, ook vanwege het slechte weer in de herfst en winter van 2023. Het park is nu halverwege 2024 klaar. Dat is bijna 12 maanden later dan in december 2022 voorzien.

Het laatste gevraagde krediet omvat ook extra kosten die gemaakt zijn voor de boorpalen, bouwvertragingen en de stijging van kosten voor bouwmaterialen. Uiteindelijk is de afspraak gemaakt dat de gemeente nog 800.000 euro aan de aannemer betaalt. Ten slotte vraagt het college een bedrag van € 100.000, - voor aanpassingen in de openbare ruimten. Met dit geld wordt extra meubilair gekocht en wat bouwkundige aanpassingen gedaan. Met nieuwe wanden in de kleedkamer komt er meer privacy en er komen sluizen bij de toegangsdeuren om tocht tegen te gaan. En als laatste, om de Tirrel goed toegankelijk te houden voor ambulances, wordt nog een automatische verkeerspaal geplaatst.

“We zijn blij en trots dat we met De Hoven en de beide scholen in onze gemeente een voorziening als de Tirrel hebben kunnen realiseren”, zegt wethouder Karen Hansems. “Wij hebben met De Tirrel een unieke voorziening die nergens anders in Nederland bestaat. We zien nu al hoe goed de combinatie van de verschillende gebruikers werkt. Mensen weten elkaar te vinden en genieten van elkaars aanwezigheid. En dat was onze visie: ontmoeten, verrijken en verbinden. Daar hebben we het allemaal voor gedaan.”

Onderwijs kinderen COA naar De Piramide

Het college heeft besloten dat het gebouw van de voormalige basisschool De Piramiden in Winsum gebruikt gaat worden voor de huisvesting van kinderen van de COA-locaties in Winsum en Uithuizen. Op dit moment krijgen de kinderen onderwijs in De 9 Wieken, maar dat gebouw is te klein geworden. Daarom heeft het college de stichting Goud Onderwijs toestemming verleend om naar De Piramiden te verhuizen. De Piramiden staat op dit moment leeg en leent zich hier goed voor.

Activiteiten collegeleden

Leden van het college zijn aanwezig bij de volgende activiteiten (6 juni t/m 13 juni):

• 8 juni: Wethouder Eltjo Dijkhuis is bij het 25 jarig bestaan van het Zeemanshuis in de Eemshaven. Dat is bij de Seafarers Misson aan de Borkumerweg 2 in de Eemshaven. Tijdstip: 14.00 tot 15.30 uur.
• 11 juni: Wethouder Arjen Nolles is aanwezig bij de 40ste editie van de Omloop van Bedum. Dat is van 16.30 tot 18.00 uur bij het oude gemeentehuis op de hoek van de Schoolstraat en de Professor Ridderbosstraat.