Besluiten college 20 juni 2024

Eindverslag Vakland

Het college heeft het eindverslag van het project Vakland vastgesteld en ter informatie naar de gemeenteraad gestuurd. Het project Vakland is per januari 2024 afgerond. Vakland ontving € 2.618.400 van het Nationaal Programma Groningen voor hun activiteiten. Op verzoek van de gemeenteraad heeft Vakland in het eindverslag laten weten waar het geld aan is besteed.

Vakland heeft tot doel gehad om het ‘leven lang ontwikkelen van iedereen’ te stimuleren ‘met de regio als klaslokaal’. Vandaaruit ontwikkelden zij in de afgelopen jaren een breed netwerk van omgeving, onderwijs, ondernemers en overheid. Daarnaast organiseerde Vakland gevarieerde ontwikkelcursussen voor inwoners van de gemeente. Er waren opleidingen voor molenaar, smid, broodbakken en kettingzagen. Ook waren er ICT-cafés en werd het project Klei Impuls Project opgezet. Binnen dat Project werd Hogelandsters een coachtraject aangeboden van 6 tot 12 maanden. Mensen werden met een persoonlijke coach gecoacht op talenten, loopbaan of onderneming. In 2023 trok Vakland bovendien met het Circus Vakland door Het Hogeland.

Gemeente ondersteunt SV Bedum bij aanvraag hypotheek

Het college wil SV Bedum ondersteunen bij de aanvraag van een hypotheek met het verstrekken van een garantstelling. Met deze garantstelling van € 175.000 en een garantstelling door Stichting Waarborgfonds Sport voor hetzelfde bedrag kan SV Bedum een hypotheek krijgen voor de financiering van haar deel van de nieuwe sportaccommodatie. De gemeenteraad gaf na het voorgenomen besluit voor de garantstelling geen wensen en bedenkingen door in april 2024. Dat was voor het college een voorwaarde voor de ondersteuning, net als een positief besluit van de Stichting Waarborgfonds Sport. “Ik ben blij met deze laatste voorbereidende stap voor de nieuwbouw”, zegt wethouder Stefan van Keijzerswaard. “SV Bedum is een financieel gezonde vereniging die zelf ook geld steekt in hun nieuwe accommodatie. We kijken er allemaal naar uit dat de eerste paal straks de grond in gaat.”

Activiteiten college (20 t/m 27 juni)

• 22 juni: Burgemeester Henk Jan Bolding is aanwezig bij de Veteranendag. Dat is het Dorpscentrum ’t Klokhoes aan de Veilingweg 1a in Zandeweer. Tijdstip: 14.15 tot 18.00 uur.
  • 26 juni: Het college ontvangt de dansgroepen van Op Roakeldais. Dat is op de Enne Jans Heerd, Maarhuizen 3 in Winsum van 10.00 tot 12.00 uur.
  • 27 juni: Burgemeester Henk Jan Bolding is van 19.00 tot 23.00 uur aanwezig bij het Hospitality Event van Op Roakeldais. Dat is op het evenemententerrein van Op Roakeldais in Warffum.