Partnerschap met Stichting HyNorth

Het college van B&W wil voor een periode van 3 jaar een partnerschap aangaan met Stichting HyNorth. Ook stemde het college in met het opstellen van een onderzoeksrapport over de rol van de Eemshaven in de groeiende waterstofeconomie. Het onderzoek moet inzicht geven in welke uitdagingen er in de Eemshaven zijn voor de ontwikkeling van waterstof. Er zullen concrete aanbevelingen komen over hoe hiermee om te gaan.

Stichting HyNorth zet zich met steun van het regionale bedrijfsleven, overheden en kennisinstellingen in om als ketenregisseur de ontwikkeling van waterstofprojecten in Noord-Nederland aan te jagen. Door deze samenwerking kan de waterstofeconomie verder ontwikkeld worden. Als aanjager van het waterstof investeringsplan Noord-Nederland focust HyNorth zich, naast de technische aspecten, ook op de positieve uitwerking van de Eemshaven op de regio zodat inwoners hiervan kunnen meeprofiteren. Dit streven is ook het uitgangspunt van het Hogelandster programma Eemshaven+.

Wethouder Eltjo Dijkhuis is blij met de samenwerking met HyNorth. “De Eemshaven gaat, als internationale energiehaven, een belangrijke rol spelen in de waterstofeconomie. Waterstof zal hier aanlanden en geproduceerd worden en vervolgens Nederland in gaan. Om de benodigdheden voor deze transitie goed in kaart te kunnen brengen, is een koppeling met de regio belangrijk. Dat gaan we dus ook doen. Zo kunnen we samen bekijken wat er waar nodig is om deze transitie vorm te geven.”

Activiteiten college

Donderdag 18 april 2024

Wethouder Eltjo Dijkhuis is podiumgast bij de netwerkbijeenkomst van het businessplatform Eemshaven. Hij zal spreken over de ontwikkeling van de Oostpolder om 17.30 uur. Locatie: Evenementenhal Eemsdeltahal, Handelskade West 26, Delfzijl.

Zaterdag 20 april 2024

• Burgemeester Henk Jan Bolding opent de expositie Solte Campe in Zoutkamp. Dat is om 15.00 uur aan de Schuit 11 in Zoutkamp.
  • Burgemeester Henk Jan Bolding sluit de muzikale dag Koninklijke Christelijke Zangers Bond. Dat is om 16.30 uur in de Poort aan de Borgweg 36.
  • Wethouder Karen Hansems opent de eerste Roefeldag in Bedum. Dat is aan de Verbindingsweg 22 in Bedum om 10.30 uur.
  • Wethouder Arjen Nolles opent om 14.00 uur het bloeiseizoen van Domies Toen. Adres: Hoofdstraat 76, Pieterburen.