Besluiten college 14 juni 2024

College verlengt noodopvanglocatie vluchtelingen in Winsum met 5 jaar

Het college van B&W heeft besloten om de noodopvanglocatie voor vluchtelingen bij het Aanleg in Winsum met maximaal 5 jaar te verlengen, tot juli 2029. Dit besluit is genomen om vluchtelingen in onze gemeente op te kunnen blijven vangen terwijl er gewerkt wordt aan een langdurige oplossing.

In de opvanglocatie in Winsum worden 250 vluchtelingen opgevangen. Op dit moment worden er gezinnen met status en maximaal 25 alleen gaande meerderjarige vluchtelingen opgevangen. De locatie in Uithuizen, waar ook 250 vluchtelingen wonen, sluit per 1 november 2024.

Het Hogeland werkt aan laadnetwerk elektrische auto’s

Het college van B&W heeft het Laadplan Het Hogeland vastgesteld. Het laadplan is een uitvoeringsplan dat voortkomt uit het Mobiliteitsprogramma. Het plan draagt ook bij aan de klimaatdoelstellingen van het klimaatakkoord. Het uiteindelijke doel is om klimaatneutraal te zijn in 2050.

“Met het Mobiliteitsprogramma willen we mensen aanmoedigen meer gebruik te maken van het openbaar vervoer, fietsen, lopen, of andere CO2 besparende vervoersmiddelen zoals een elektrische auto. We willen ook klaar zijn voor het moment dat er geen auto’s die op fossiele brandstof rijden meer worden gebouwd. Met dit Laadplan zetten we een belangrijke stap om het inwoners op meer plekken mogelijk te maken om een elektrische auto in de buurt op te laden”, legt wethouder Mobiliteit Stefan van Keijzerswaard uit.

Het gebruik van elektrische auto’s in het Hogeland neemt steeds meer toe en stijgt de komende jaren naar verwachting sterk. Om te voorkomen dat er straks niet genoeg laadpunten zijn en om duidelijk beleid te hebben, heeft de gemeente Het Hogeland een laadplan opgesteld. In deze eerste versie van het laadplan legt Het Hogeland vooral de focus op de laadinfrastructuur voor personenauto’s. Het laadplan wordt om de twee jaar bijgewerkt.

De gemeente Het Hogeland heeft de ambitie om een dekkend, toegankelijk, betaalbaar, betrouwbaar en veilig laadnetwerk te krijgen. Waar het kan, laden inwoners zoveel mogelijk op eigen privéterrein hun auto op. Dit vermindert de druk op de openbare ruimte. Voor automobilisten die hun auto niet op privéterrein kunnen opladen, komen er publieke laadpalen. Dit zijn laadpalen die 24 uur per dag voor iedereen toegankelijk zijn. Hiermee hoopt het college een dekkend laadnetwerk te hebben zodat iedereen zijn elektrische auto kan opladen.

Voor het plaatsen van de laadpalen werkt Het Hogeland samen met Groningse en Drentse gemeentes in een concessiemodel. Dat betekent dat één partij het exclusieve recht krijgt om laadpalen in de regio te plaatsen. Het Hogeland kan zelf bepalen waar de palen komen te staan en wanneer dat gebeurt. De concessie loopt tot midden 2026 en kan anderhalf jaar verlengd worden. Er worden waarschijnlijk 73 laadpalen geplaatst; meer dan een verdubbeling van het huidige aantal publieke laadpalen.

De gemeente vult de komende tijd op de gemeentelijke website aan hoe zij in Het Hogeland omgaat met laadinfrastructuur, zodat dit voor inwoners en gebruikers van elektrische auto’s duidelijk is.

Dorpswarmteplan Onderdendam

Het dorp Onderdendam heeft als eerste dorp in de gemeente een dorpswarmteplan gemaakt. Een werkgroep van inwoners heeft onder begeleiding van de Groninger Energiekoepel (GrEK) samen met het dorp plannen gemaakt voor aardgasvrij verwarmen. Het college heeft op basis van dit plan besloten dat de aanpak van Onderdendam een voorbeeld wordt voor andere dorpen. Meerdere dorpen hebben zich inmiddels gemeld om met een dorpswarmteplan aan de slag te willen.

In het dorpswarmteplan van Onderdendam staat een aantal maatregelen die gaan leiden tot verduurzaming en aardgasvrij verwarmen. De gemeente gaat het dorp ondersteunen in de uitvoering van het plan. Wethouder Arjen Nolles: “Ik ben geweldig blij met het initiatief van Onderdendam. Als gemeente willen we namelijk in 2035 aardgasvrij zijn. Daarom zullen we met alle dorpen in onze gemeente dorpswarmteplannen maken. Onderdendam heeft ons hier geweldig bij geholpen. Hoe meer we met elkaar samenwerken, hoe succesvoller de energietransitie in Het Hogeland zal worden.”