Verslag bewonersavond Wilgenbuurt

21 mei 2025

Eerste bewoners komen binnen vanaf 18.50 uur. In totaal zijn 16 bewoners aanwezig.

Namens InVra Plus B.V. zijn aanwezig:

  • Ron de Boer, projectleider; 
  • Johan Kemkers, omgevingsmanager; 
  • Esther van der Kruk, junior omgevingsmanager; 
  • Rebecca Verkerk, omgevingsmedewerker

Namens NCG is aanwezig:

  • Olivier Wijnhout, projectleider NCG

Namens de gemeente zijn aanwezig:

  • Maria Benthem, projectleider versterking; 
  • Paul Evers, communicatiemedewerker

Introductie BLVC-W

Maria Benthem, projectleider versterking van de gemeente opent de avond en heet iedereen van harte welkom. Daarna stelt zij zichzelf en de aanwezige collega’s voor. Deze avond staat in het teken van BLVCW. Maria legt kort uit waar legt uit waar de afkorting BLVCW voor staat: Bereikbaarheid, Leefbaarheid, Veiligheid, Communicatie en Welzijn. Hiermee leggen wij met zijn allen aandachtspunten vast die belangrijk zijn voor bewoners van de Wilgenbuurt tijdens de werkzaamheden.

BLVC-W Masterplan Uithuizen

Gemeente Het Hogeland heeft InVra Plus B.V. gevraagd om als brug te dienen tussen bewoners en opdrachtgevers/uitvoerders tijdens de werkzaamheden. De opdrachtgevers zijn de gemeente, NCG en Goud Wonen. De uitvoerende partijen zijn de aannemers. De gemeente heeft veel aandacht voor BLVC-W in Uithuizen. Daarom is er voor het dorp een BLVC-W Masterplan opgesteld.

Het BLVC-W Masterplan bevat spelregels om de uitvoering van alle werkzaamheden in de openbare ruimte en op het eigen terrein, die van invloed zijn op de leefomgeving en het algemeen belang, in goede banen te leiden. Deze spelregels komen voort uit de risico’s die er zijn voor (direct) omwonenden, omgeving en uitvoerders.

Checklist Wilgenbuurt

Om de afspraken project specifiek te maken, kan er aan de hand van een checklist ingevuld worden om wat voor soort locatie het gaat, welke stakeholders hierbij zijn betrokken en welke werkzaamheden uitgevoerd worden.

Aanspreekpunt voor bewoners: Johan Kemkers (06-21964410)

De checklist wordt door Johan met de aannemers besproken en ondertekend. De uitvoerende partijen moeten zich aan de gemaakte afspraken in die checklist houden. Bewoners kunnen direct contact opnemen met omgevingsmanager Johan Kemkers als dat niet gebeurt. Hij neemt dan contact op met de uitvoerders/veroorzakers van de overlast.

Hoe gaan we vanavond doen?

Esther van der Kruk van InVra Plus B.V. neemt het woord. En legt uit waar we het deze avond over hebben:

  • Deel 1: Wilgenbuurt in verschillende fases.
  • BLVC-W Masterplan + checklist
  • Deel 2: input van bewoners voor het opstellen van de checklist

Fasering:

  • Fase 1a: (Wilgenbos) nu afgerond. 2 aanwezige bewoners hebben net de sleutel gekregen.
  • Fase 1b: Wilgenhof
  • Fase 1c: W.A. schoollocatie
  • Fase 1d: J.F. Kennedylaan is als nieuwe fase erbij gekomen.

BLVCW Masterplan + checklist

  • Het plan is bedoeld om hinder en overlast te beperken tijdens de werkzaamheden. We kunnen dat niet helemaal voorkomen. Enige overlast zal er altijd zijn. Samen met bewoners leggen we doelen en afspraken vast om de overlast te beperken en vast te leggen waarop gelet moet worden.
  • We houden daarom ook rekening met het gebruik van de juiste bouwmethodes en afstemming over bouwverkeer.
    • Bijvoorbeeld schroefpalen i.p.v. heipalen
    • Afstemming met aannemers. Anders kan de wijk verstopt raken met bouwverkeer of aannemersbusjes.

Wat hebben we nu al gedaan?

  • Inventarisatie van belanghebbenden is gemaakt
  • Ook een algemeen BLVC-W Masterplan is gemaakt voor heel Uithuizen
  • Vandaag maken we de checklist zoveel mogelijk definitief
  • Hierna ontvangen de bewoners een brochure met daarop de planning en verdere contactgegevens

BLVC-W

Omgevingsmanager Johan Kemkers van InVra Plus B.V. neemt het woord en legt BLVC-W per letter uit en wat daaronder valt.

Bereikbaarheid:

  • Hoe hulpdiensten de wijk kunnen blijven bereiken.
  • Bijhouden of wegen overbelast raken
  • In de gaten houden of bouwbusjes de weg verstoppen

Leefbaarheid:

  • Altijd voetgangersstrook beschikbaar in de wijk
  • Vervuiling en overmatige geluidshinder beperken wij zoveel mogelijk

Veiligheid:

  • Verkeersmaatregelen, zodat straten duidelijk afgezet zijn
  • Veilige speelplekken en (loop)routes voor kinderen
  • Geen onveilige situaties met blootgestelde kabels en leidingen
  • Transporteurs worden op de hoogte gebracht van de afspraken die wij met elkaar maken en moeten zich daaraan houden.

Communicatie:

  • Met bewoners afspraken maken en op de hoogte houden
  • Contactpersoon: Johan Kemkers en de aannemer die op dat moment aan het werk is.
  • Overzicht welke aannemer of opdrachtgever voor welke werkzaamheden verantwoordelijk is.

Welzijn:

  • De gemeente, NCG en Goud Wonen hebben aardbevings- en bewonersbegeleiders beschikbaar om te helpen met problemen die te maken hebben met de aardbevingen.

Contact

  • Bewoners kunnen direct contact opnemen met omgevingsmanager Johan Kemkers bij vragen, overlast en zorgen. Hij pakt dat op met de aannemers en/of de opdrachtgevers. Zo hoeven bewoners niet meer zelf achter de aannemers aan. Zijn contactgegevens worden binnenkort met de flyer gedeeld.

Bouwroute

Esther neemt het woord: In Uithuizen mag bouwverkeer alleen via de J.F. Kennedylaan de wijk in. Bouwverkeer zal zoveel mogelijk over de W.A.-schoollocatie rijden. Het is nog niet duidelijk wanneer deze bouwroute over de WA schoollocatie komt. Dit wordt nog uitgezocht.

Bewonersvragen

  1. Bewoner wil graag op de hoogte blijven ook al verhuist ze naar THV.
    • Antwoord Paul Evers: We werken samen met Goud Wonen, mensen in tijdelijke woningen worden ook op de hoogte gehouden.
  2. Bewoner: in Wilgenbuurt is er veel overlast van zand, wind en droogte. Wie controleert de aannemers dat ze dat voorkomen?
    • Antwoord Esther van der Kruk: Goed voorbeeld om een afspraak over te maken. Johan loopt rond in het gebied. Die kan deze afspraken naleven. Johan: Je kan mij direct bellen als er iets is.
  3. Bewoner: Tijdens sloop woningen Wilgenbos is veel isolatiemateriaal is door de straat gewaaid. Bolletjes zitten nog steeds in de tuin. Andere bewoner beaamt dit. Door harde wind en bladblazers lastig tegen te gaan.
    • Antwoord Maria Benthem: we nemen dit mee met Goud Wonen en Rizoem in de projectgroep. Een van de afspraken is dat we hierop letten en aanstippen. Niet weer laten gebeuren.
  4. Bewoner: Bereikbaarheid over de bungalows. Hoe staat het daarmee? Bewoner wil ook graag weten hoe lang hij zijn woning niet met de auto kan bereiken tijdens werkzaamheden.
    • Antwoord Johan Kemkers: in principe moeten bewoners altijd bij de woning komen. 
      Dat is te voet altijd mogelijk. Er wordt een tijdelijke parkeerplaats aangelegd als dat nodig is. We geven op tijd aan hoe lang werkzaamheden voor verkeersstremming zorgen. Bij vragen kunt u altijd bellen voor een oplossing. Exacte tijdstippen kunnen we nu niet al geven.
      Qua werkzaamheden kunnen wij 3 of 4 weken met zekerheid vooruit kijken. Langste stremming is waarschijnlijk de vervanging van de riolering: Q4 2024.
  5. Bewoners: hulpdiensten moeten in het gebied kunnen komen.
    • Antwoord Esther van der Kruk: klopt. De wijk blijft altijd bereikbaar voor hulpdiensten. De stremmingen worden afgestemd met calamiteitendiensten en dus zijn zij op de hoogte van de bereikbaarheid.
  6. Bewoner: Blijft de zijtak aan tussen de Hoofstraat en Wilgenbuurt bereikbaar door bouwverkeer? En hoe gaat de afvoer van sloop materiaal in dat gebied?
    • Antwoord Esther van der Kruk: bouwverkeer gaat via de zuidkant van de Wilgenbuurt. Sloopmateriaal moet via  de bouwroute worden afgevoerd. In de uitvoering kijken we hoe dat in dit deel van de wijk zal gaan.
  7. Bewoner: Ervaar overlast van de bouwvakkers, vooral ’s ochtends vroeg.
    • Antwoord Esther van der Kruk: Ze mogen van 7:00 tot 19:00 werken. Dit soort aandachtspunten graag opschrijven voor het BLVC-W plan!
  8. Bewoner: aggregaat bij de erfgrens, kwam als een verassing. Er werd haar eerder verteld dat dat niet zou gebeuren. Bewoner heeft gebeld maar aangegeven werd dat ze dat had moeten aangeven.
    • Antwoord Johan Kemkers: dat is absoluut niet de bedoeling en erg slecht. Als dat weer gebeurd, kunt u direct met mij contact opnemen.
  9. Bewoner: alarm ging af bij een afgesloten gebouw.
    • Antwoord Maria Benthem: direct bellen met Johan bij zulke zaken. Hinder en overlast kunnen we niet 100% voorkomen. Johan is er voor u als aanspreekpunt en houdt toezicht op de gemaakte afspraken.
  10. Bewoner: Wat kan Johan voor ons betekenen? Aannemers richtten schade aan.
    • Antwoord Johan Kemkers: ik ga voor u achter de aannemers aan, u hoeft dat niet zelf te doen.
  11. Bewoner: wel last gehad van de tijdelijke school, was niet volgens afspraak.
    • Antwoord Esther van der Kruk: wij beperken overlast, we kunnen het niet helemaal voorkomen.
  12. Bewoner: niet duidelijk dat containers werden neergezet in de straat. bepaalde aannemers hebben lak aan de gemaakte afspraken. Wijk werd minder bereikbaar. Er was geen communicatie vanuit de aannemer.
    • Antwoord Maria Benthem: we hadden wel iemand hiervoor tijdens de Wilgenbos. Jammer dat het eerder niet gelukt is. Als er iets is, altijd melden bij Johan. 
  13. Bewoner: Trottoirbanden (steen tussen straat en stoep) passen niet helemaal bij de rest van de nieuwe straat. Kunnen deze gewijzigd worden?
    • Na navraag: De trottoirbanden worden niet aangepast rond Wilgenhof 6.

Tweede deel van de avond

Ideeën en aandachtspunten verzamelen voor het BLVC-W Masterplan.

  • Bewoners overleggen met elkaar waar op gelet moet worden. Olivier, Maria, Esther en  Rebecca gaan in gesprek met de bewoners en beantwoorden hun vragen. 
  • Bewoners kunnen hun ideeën op post-its schrijven. Die worden verzameld en er wordt gekeken hoe we dit mee kunnen nemen in het BLVC-W Masterplan.