Verkeer
Wij krijgen soms vragen over maatregelen voor de verkeersveiligheid. Op deze pagina geven we hier zoveel mogelijk antwoord op.
Snelheid
Het kan soms lijken alsof auto's te snel rijden. Maar er zijn verschillende dingen die invloed hebben op hoe je de verkeerssnelheid ervaart. Door de breedte van een straat, bebouwing langs de straat of kruisende wegen kan het lijken alsof er te hard wordt gereden terwijl auto's zich wel aan de maximum snelheid houden.
In gesprek gaan
Inwoners kennen de wegen in hun eigen buurt het beste. Vaak zijn het dan ook de bewoners zelf die te hard in de eigen buurt rijden. Als je dit ziet, ga hierover dan eens in gesprek met je buren. Doe dat op een rustig moment. Geef aan wat je lastig vindt en hoe je het graag zou willen, zonder meteen verwijten te maken.
Melden
Wordt er in jouw buurt vaak te hard gereden? Dan kun je dit melden bij de gemeente. Je kunt ook de politie bellen: 0900 - 8844 (geen spoed, wel politie). Alleen de politie kan controleren en boetes uitdelen bij snelheidsovertredingen. Kijk op www.politie.nl.
Maatregelen die de gemeente kan nemen
Hierna lees je welke maatregelen de gemeente kan nemen om de verkeerssnelheid te verminderen. We nemen alleen maatregelen op basis van gemiddelde snelheden. Uitschieters kunnen we niet voorkomen.
Verkeerssmileys
De gemeente kan via openbare gegevens de snelheid in woonwijken bekijken. Als daaruit blijkt dat er te hard wordt gereden dan kunnen we een verkeerssmiley plaatsen. Zo’n smiley wijst verkeersdeelnemers op de gereden snelheid. En laat ons zien hoe hard er precies wordt gereden. Verkeerssmileys zorgen er in het begin voor dat mensen zich beter aan de maximumsnelheid houden. Maar na een aantal maanden blijkt dit weer af te nemen. Daarom plaatsen we ze altijd tijdelijk. Als er vaak te hard gereden wordt kijken we welke maatregelen we kunnen nemen. Ook kijken we bij groot onderhoud altijd of we de weg nog veiliger kunnen inrichten.
Drempels
Verkeersdrempels leggen we alleen aan als er echt een snelheidsprobleem is. Voor verkeersdrempels gelden een aantal voorwaarden:
- vracht- en busverkeer maakt geen gebruik van de weg
- de meeste buurtbewoners zijn het ermee eens dat er een drempel komt
- er wordt in de straat gemiddeld met meer dan 10 km/u te hard gereden. Of er is een andere aanleiding waarom de weg verkeersonveilig is.
Drempels hebben ook negatieve gevolgen. Ze veroorzaken bijvoorbeeld trillingen en geluidsoverlast. Als jij en je buurtbewoners vinden dat een verkeersdrempel nodig is dan kun je dit aan ons melden. Wij kijken dan of een drempel aanleggen mogelijk is.
Eenrichtingsverkeer
Eenrichtingsverkeer is handig voor een goede en veilige doorstroming in smalle straten. Maar de verkeerssnelheid neemt er niet mee af. Juist doordat er geen tegenliggers zijn gaan bestuurders harder rijden. Voorwaarde voor het instellen van éénrichtingsverkeer is dat je gemakkelijk terug kunt via een andere weg. En dat de meerderheid van de bewoners van de straat de maatregel ondersteunt. Als jij en je buurtbewoners vinden dat eenrichtingsverkeer nodig is dan kun je dit aan ons melden.
Maximumsnelheid wijzigen
De gemeente verandert geen maximumsnelheid op verzoek. Wel gaan we op een aantal wegen de maximumsnelheid verlagen. Lees meer.
Vrachtwagenverbod
De gemeente stelt geen vrachtwagenverbod of verbod voor zwaar verkeer in op verzoek. Want daardoor verplaats je het probleem alleen maar naar een andere plek. Bij overlast door vracht- of landbouwverkeer kijken we naar de totale situatie.
Verkeer rondom scholen
Verkeersonveilige situaties bij scholen kun je het beste melden bij de schoolleiding. Of bij de verkeersouder van de school. De school of de verkeersouder kan een verkeersmaatregel aanvragen.
Paaltjes en hekjes
De gemeente plaatst zo weinig mogelijk paaltjes en hekjes. Dit heeft te maken met een goede toegankelijkheid voor hulpdiensten en mindervaliden. Paaltjes kunnen ook onveiligheid veroorzaken voor fietsers. Alleen waar het echt niet anders kan plaatsen we paaltjes. Van oktober tot en met april halen we alle paaltjes weg zodat de strooiauto erlangs kan om gladheid te voorkomen. Ook in andere maanden kunnen de paaltjes soms even weg zijn. Bijvoorbeeld om er langs te kunnen als we moeten snoeien.
Verkeersborden of -spiegels
Wij plaatsen verkeersborden als dit wettelijk verplicht is of als dit de verkeersveiligheid verbetert. Zie je een verkeersonveilige situatie en denk je dat het beter wordt door aanpassing van bebording? Meld het ons. Stuur zoveel mogelijk informatie mee. Bijvoorbeeld foto’s, video’s of kaartmateriaal. Bedenk wel dat door te veel borden onduidelijke situaties kunnen staan. Want de belangrijkste borden kunnen dan minder opvallen.
Bord 'spelende kinderen'
We kijken per situatie of zo’n bord nodig is. In woonwijken plaatsen we deze borden meestal niet. Want daar kun je spelende kinderen op de weg verwachten. Uitgangspunt is dat we zulke borden alleen bij druk bezochte speeltuintjes en scholen plaatsen.
Verkeersspiegels
Wij plaatsen liever geen verkeersspiegels. Want die maken de verkeerssituatie juist vaak onveiliger. Fietsers en voetgangers zijn nauwelijks zichtbaar omdat ze in de spiegel heel klein worden. Je weet nooit zeker of een bestuurder al het verkeer op de kruisende weg in de spiegel ziet. Daarbij is het ook nog moeilijk om de snelheid van het naderende verkeer via de spiegel goed in te schatten.
(Woon)erfbord
Een erf is de meest heftige maatregel. In een woonerf is de maximumsnelheid 15 km/uur. Een woonerf heeft een verblijfsfunctie: wonen, spelen, wandelen enzovoort. Parkeren in een (woon)erf mag alleen in parkeervakken waar een P in staat.
30km-zone
Alle woongebieden in Het Hogeland zijn of worden ingericht als 30 km-zone. Verkeer van rechts heeft in een 30 km-zone altijd voorrang behalve op kruispunten van wegen met fietspaden. Daar geven de borden en wegmarkeringen aan hoe de voorrang is geregeld.
Zebrapaden
Zebrapaden plaatsen we in 50 km-gebieden. Daarbij kijken we goed of een zebrapad echt nodig is. Een zebrapad geeft het idee dat je als voetganger veilig kunt oversteken. Maar in de praktijk verleent het verkeer niet altijd voorrang. In 30-kilometergebieden plaatsen we liever geen zebrapaden. Auto’s rijden daar langzaam genoeg om veilig over te kunnen steken.
Zebrapaden plaatsen we in 50 km-gebieden. Daarbij kijken we goed of een zebrapad echt nodig is. Een zebrapad geeft het idee dat je als voetganger veilig kunt oversteken. Maar in de praktijk verleent het verkeer niet altijd voorrang. In 30-kilometergebieden plaatsen we liever geen zebrapaden. Auto’s rijden daar langzaam genoeg om veilig over te kunnen steken.