Heb je een leegstaande woning of kantoorruimte in de gemeente Het Hogeland? Dan mag je die onder bepaalde voorwaarden tijdelijk verhuren. Hiervoor heb je een vergunning nodig. Die vraag je aan met het formulier van de Rijksoverheid.

Meesturen

  • kopie identiteitsbewijs.
  • kopie eigendomsbewijs van de woning.
  • bewijs dat de woning te koop staat (verkoopbrochure, woning op website makelaar).

Stuur het aanvraagformulier met de benodigde gegevens naar gemeente@hethogeland.nl of naar Gemeente Het Hogeland, Postbus 26, 9980 AA Uithuizen.

Wanneer verhuur is toegestaan

  • De leegstaande woning staat te koop.
  • De leegstaande huurwoning staat op de lijst voor sloop of renovatie.
  • Je wilt woonruimte aanbieden in een leegstaand gebouw, bijvoorbeeld in een kantoor.
  • Je mag niet meer dan 2 woningen tegelijk tijdelijk verhuren

Vergunning voor 5, 7 of 10 jaar

  • Bij een woning die te koop staat krijg je een vergunning voor maximaal 5 jaar.
  • Bij een sloopwoning of renovatiewoning krijg je een vergunning voor maximaal 7 jaar.
  • Bij een kantoor dat je tijdelijk als woonruimte gebruikt krijg je een vergunning voor maximaal 10 jaar.
  • Je kunt de vergunning voor het verhuren van een woning die te koop staat verlengen. Als de vergunning verlopen is, moet je wel 5 jaar wachten voordat je een nieuwe vergunning kunt aanvragen.

Voorwaarden huurcontract

  • De verhuurder bepaalt hoeveel huur de huurder betaalt.
  • De huurder heeft geen huurbescherming.
  • De huurovereenkomst geldt voor minimaal 6 maanden.
  • De huurder heeft een opzegtermijn van 1 maand.
  • De verhuurder heeft een opzegtermijn van minimaal 3 maanden.
  • De huurovereenkomst stopt automatisch als de vergunning is verlopen.