Aanpak verkeersoverlast Onderdendam

Inwoners van Onderdendam hadden last van het vele en vaak zware verkeer dat door hun dorp rijdt. In 2023 hebben we verschillende dingen gedaan om deze overlast te verminderen.

Overlast

Het meeste last hadden de inwoners van vrachtverkeer en ander zwaar verkeer dat door de smalle straten rijdt. Het verkeer stond regelmatig vast omdat vrachtwagens elkaar in de smalle straten niet konden passeren. Het zware verkeer zorgde ook voor trillings- en geluidsoverlast en onveilige verkeerssituaties.

    Dit hebben we gedaan

    • Provincie:
      • Een vrachtwagenverbod op de Zijlvesterbrug van maandag tot en met vrijdag van 7.00 tot 18.00 uur. Vrachtwagens moeten via wegen die meer geschikt zijn voor zwaar verkeer zoals de N361 en N46. Landbouwverkeer, lijnbussen en hulpdiensten mogen wel over de brug rijden. Bedrijven in Onderdendam blijven altijd van 1 kant bereikbaar.
      • Extra snelheidsremmende maatregelen op de provinciale weg tussen Onderdendam en Winsum (N996) en tussen Onderdendam en Bedum (N995).
    • Gemeente:
      • Snelheidsremmende maatregelen op Achterweg en Stadsweg.

    Verkeersonderzoek

    In juni 2023 is het vrachtwagenverbod ingegaan. Daarvoor hebben provincie en gemeente verkeersonderzoek laten doen. Dat hielp ons om de juiste oplossingen te kiezen. We hebben laten onderzoeken:

    • hoeveel verkeer er door Onderdendam rijdt en wat voor verkeer dit is, bijvoorbeeld auto’s, vrachtwagens of trekkers
    • hoe snel er wordt gereden 
    • welke routes er worden gereden, waar het verkeer vandaan komt en waar het heen gaat
    • of de afsluiting van de routes tussen Baflo (De Vennenweg), Warffum (Onderdendamsterweg/Warffumerweg) en Onderdendam werken en er dus minder verkeer is
    • wat we kunnen doen om op de Stadsweg en Trekweg naar Onderdendam/Achterweg minder (sluip)verkeer te krijgen en de snelheid te verlagen

    Uit het onderzoek bleek dat het meeste verkeer komt vanuit de omgeving (Winsum, Baflo, Warffum) naar de N46 en Bedum/Middelstum. Maar 13% van het verkeer in Onderdendam komt vanuit het dorp of heeft een bestemming in het dorp. Afsluiten van De Vennenweg, Warffumerweg of beide wegen lost de problemen niet genoeg op. De verkeersdrukte werd maar 15% minder bij afsluiten van beide wegen. En aanwonenden en overig verkeer moeten dan omrijden met als gevolg ruim een miljoen extra voertuigkilometers per jaar.