Doel gehaald
Het doel – 35% minder verkeer door het centrum van Winsum – is dus gehaald. De verwachting is dat dit positieve effect de komende jaren verder toeneemt als de nieuwe route bekender wordt en beter is verwerkt in alle navigatiesystemen. Wethouder Stefan van Keijzerswaard: “Ik ben erg blij met de uitkomsten van deze evaluatie. Het doel van dit project was om de leefbaarheid en verkeersveiligheid in het centrum van Winsum te verbeteren. Nu blijkt dat we daar ruimschoots in zijn geslaagd. Dat is goed nieuws voor bewoners en bezoekers van het centrum.” De wethouder ziet echter ook de keerzijde: “We zien helaas ook dat er zoals verwacht meer verkeer rijdt op de doorgaande route via Onderdendam. Gelukkig hebben we geld overgehouden bij dit project. Dat geld hebben we op verzoek van de raad gereserveerd voor verkeersmaatregelen in en rondom Onderdendam. Over de gezamenlijke aanpak zijn we in gesprek met de provincie.”
Resultaten verkeerstellingen
In april 2024 zijn verkeerstellingen uitgevoerd op de Novaweg, op de Onderdendamsterweg richting Onderdendam en op 3 plaatsen in het centrum. Deze tellingen hebben we vergeleken met tellingen van april 2023 in het centrum (zelfde plekken) en met tellingen van april 2022 op de Onderdendamsterweg richting Onderdendam. Op de kaart verderop staan de plekken waar we hebben geteld.
Novaweg (plek 1)
Op werkdagen is het gemiddelde aantal voertuigbewegingen op de Novaweg ruim 3.200 per 24 uur. Dit is meer dan de verwachting (3.000 voertuigbewegingen per 24 uur).
Minder verkeer door het centrum (plek 2, 3 en 4)
In 2023 en 2024 zijn op 3 plaatsen in het centrum verkeerstellingen uitgevoerd:
- op de Wierdaweg tussen de N361 en de Ranumerweg (2)
- op de Onderdendamsterweg tussen de Binnensingel en de Schoolstraat (3)
- en op de Onderdendamsterweg tussen de Tuinbouwstraat en De Werf (4)
We hebben de resultaten met elkaar vergeleken. Daarbij keken we naar de gemiddelde afname op een werkdag en naar de afname op een werkdag tijdens de ochtend- en avondspits (7:00-9:00 uur en 16:00-18:00 uur).
- Op de Wierdaweg is er tussen 2023 en 2024 een afname van 2.865 motorvoertuigen per werkdag. Dit betekent een gemiddelde afname van 31,3%. Tijdens de spits is de afname 34,9%. De afname is op deze plek het kleinst in vergelijking met de andere meetlocaties in het centrum. Dat komt doordat hier veel verkeer rijdt van de N361 naar het winkelcentrum en omgekeerd. Voor dit verkeer is de Novaweg geen alternatief.
- De afname is sterker op de Onderdendamsterweg tussen de Binnensingel en de Schoolstraat, bij het winkelcentrum (locatie 3). Hier is er op werkdagen een afname van 2.392 motorvoertuigen per werkdag, wat neerkomt op een gemiddelde afname van 40,0%. Tijdens de spits is de afname op deze plek 44,2%.
- De grootste afname zien we op de Onderdendamsterweg tussen de Tuinbouwstraat en De Werf (locatie 4). Dit komt doordat hier het aandeel doorgaand verkeer het grootst is ten opzichte van bestemmingsverkeer. Vooral voor het doorgaand verkeer is de Novaweg een logisch alternatief. Op deze plek rijden in 2024 per werkdag 2.973 voertuigen minder dan in 2024. Dit is een gemiddelde afname van 47,5%. Tijdens de spits is de afname hier zelfs 51,2%.
Meer verkeer van en naar Onderdendam (plek 5)
Uit vergelijking met de tellingen uit 2023 en 2022 blijkt dat het aantal verkeersbewegingen op deze plek is toegenomen met 567 per werkdag. Dit komt neer op een toename van 22,2%.