24 juni 2026

Strooiwagens ingezet bij hitte

Om te voorkomen dat het asfalt beschadigt door de extreme hitte strooit de gemeente vanaf 23 juni 2026 zout op sommige wegen. Door de felle zon en hoge temperaturen kan de temperatuur op het asfalt oplopen tot wel 60 graden Celsius. Het bindmiddel in het asfalt, bitumen, kan hierdoor vloeibaar worden. Daardoor kan het aan banden blijven kleven. Zout strooien helpt om het asfalt daartegen te beschermen.

Zout strooien bij hitte

Het klinkt gek, zout strooien in de zomer. Het gebruik van zout of pekelwater heeft 2 doelen. Zout trekt vocht aan uit de lucht, wat vervolgens verdampt en zo een licht koelend effect heeft op het wegdek. Daarnaast mengt het zout met het vloeibare bitumen, waardoor het minder plakkerig wordt en de weg beter begaanbaar blijft.

Waar strooien we

We strooien vooral op wegen waar veel zwaar verkeer rijdt en op kruispunten (waar veel geremd en opgetrokken wordt). En op asfaltwegen die kortgeleden zijn vernieuwd. Deze zijn namelijk extra gevoelig voor de warmte. Om de invloed op het milieu zo laag mogelijk te houden wordt het zout nauwkeurig gedoseerd. We strooien zolang de extreme hitte aanhoudt.

Advies aan weggebruikers

Ga je met extreem warm weer de weg op met je auto of motor? Let dan op glimmende en donkere plekken op de weg. Als er vloeibaar asfalt op je auto of motor is gekomen kun je dat vaak eenvoudig verwijderen met een speciale teer- of insectenverwijderaar. Of met een milde autoshampoo. Zie je een strooiwagen op de weg? Pas dan je snelheid aan op plekken waar gestrooid is.