Organisatiebeschrijving
Organisatiebesluit met een korte beschrijving van de opbouw en aansturing van de organisatie
Organisatiebesluit Het Hogeland 2020 (na wijziging 2024)
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Het Hogeland
Gelet op artikel 160 Gemeentewet
Besluit vast te stellen:
het Organisatiebesluit Het Hogeland 2020.
Inleiding
In dit organisatiebesluit stelt het college van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Het Hogeland (hierna: het college) de hoofdstructuur en de aansturing van de ambtelijke organisatie van de gemeente vast. De ambtelijke organisatie is ingericht naar de dragende principes van het visiedocument ‘Ruimte!’. Uitgangspunt van dit besluit is dat binnen deze hoofdstructuur de inrichting en aansturing van de organisatie de eindverantwoordelijkheid is van de gemeentesecretaris/algemeen directeur. Tezamen met de mandaatregeling en de budgethoudersregeling vormt dit besluit het formele kader voor de uitvoering van taken en de verantwoordelijkheden en bevoegdheden door de ambtelijke organisatie van de gemeente Het Hogeland.
Artikel 1 | Hoofdstructuur
- Er is een ambtelijke organisatie voor de ondersteuning van het college bij de uitoefening van zijn taken.
- De gemeentesecretaris/algemeen directeur staat aan het hoofd van de ambtelijke organisatie.
- De gemeentesecretaris/algemeen directeur wordt bijgestaan door drie directeuren. Zij vormen samen het directieteam.
- De ambtelijke organisatie bestaat uit het directieteam, de teams en de concerncontroller.
Artikel 2 | De gemeentesecretaris/algemeen directeur
De gemeentesecretaris/algemeen directeur:
- is de eerste adviseur van het college en de burgemeester;
- draagt zorg voor de voorbereiding en uitvoering van de besluiten van het college en van de burgemeester;
- is verantwoordelijk voor een doelmatige en effectieve ondersteuning van en informatievoorziening en advisering aan het college en de burgemeester teneinde een goede vervulling van hun taken mogelijk te maken;
- is, onverminderd de verantwoordelijkheden van de burgemeester verantwoordelijk voor een goede voorbereiding en orde van de vergadering van het college;
- is eindverantwoordelijk voor de bedrijfsvoering en effectiviteit van de organisatie en het realiseren van de gestelde bestuurlijke en ambtelijke doelen;
- is bestuurder in de zin van de WOR;
- wordt bij afwezigheid voor zijn formele taken als gemeentesecretaris/algemeen directeur vervangen door een of meer door het college aan te wijzen vervangers (loco-secretaris);
- voert afstemmingsoverleg met de griffier over de afstemming van de agenda’s van raad en college en over de ambtelijke bijstand aan raadsleden.
Artikel 3 | Het directieteam
- Het directieteam bestaat uit de gemeentesecretaris/algemeen directeur (voorzitter) en drie directeuren.
- Het directieteam is een collegiaal functionerend orgaan.
- Onverminderd de eindverantwoordelijkheid van de gemeentesecretaris/algemeen directeur draagt het directieteam in gezamenlijke verantwoordelijkheid zorg voor de integraliteit in de uitoefening van de aan de ambtelijke organisatie opgedragen taken.
- Het directieteam evalueert periodiek het functioneren van de organisatie en is bevoegd binnen de kaders van dit Organisatiebesluit aanpassingen te plegen op de structuur ter bevordering van het functioneren. Op aanpassingen is het adviesrecht van de Ondernemingsraad van toepassing.
Artikel 4 | Concerncontroller
- De concerncontroller werkt in opdracht van en ter ondersteuning van het college en het directieteam bij zijn adviserende en toetsende taak, maar is onafhankelijk in zijn oordeel. De concerncontroller is verantwoordelijk voor:
- het adviseren van bestuur, directie en ambtelijke organisatie over gemeentebrede (beleids)kaders en de gemeentebrede control op bedrijfseconomisch gebied;
- het signaleren en analyseren van externe ontwikkelingen en de betekenis daarvoor voor de organisatie;
- het leveren van een bijdrage aan de doorontwikkeling van het planning en control instrumentarium;
- het toetsen en bewaken van de vastgestelde (financiële) kaders en het rapporteren bij afwijking;
- het verrichten van onafhankelijk onderzoek en bedrijfseconomische/bedrijfskundige analyses;
- De concerncontroller is verplicht, in geval significante afwijkingen of onregelmatigheden worden waargenomen of vermoed, deze te rapporteren aan het college. De gemeentesecretaris/algemeen directeur wordt hierover vooraf geïnformeerd.
- De concerncontroller heeft een eigenstandige functionele verantwoordelijkheid bestuur en directie te adviseren ten aanzien van de bevordering en de bewaking van de rechtmatigheid, doelmatigheid, verantwoording en de controle van de bedrijfsvoering en van de administratie.
- De concerncontroller legt verantwoording af aan de gemeentesecretaris/algemeen directeur.
- De concerncontroller is mede gesprekspartner van de externe accountant in alle zaken die de bedrijfsvoering betreffen.
Artikel 5 | Nadere regels
Het directieteam kan nadere regels vaststellen ten aanzien van de nadere structuur en werkwijze van de ambtelijke organisatie.
Artikel 6 | Citeertitel
Dit besluit wordt aangehaald als: Organisatiebesluit Het Hogeland 2020.
Artikel 7 | Inwerkingtreding
Dit besluit treedt in werking op de dag na bekendmaking.
Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Het Hogeland in haar vergadering van 2 juni 2020.
Secretaris
Burgemeester