Overlast beperken

We willen de overlast door de versterkingswerkzaamheden zo klein mogelijk houden. Daarom hebben we afspraken gemaakt tussen opdrachtgevers, bouwers en bewoners. Die afspraken staan in het BLVC-W-plan (Bereikbaarheid, Leefbaarheid, Veiligheid, Communicatie en Welzijn).

Contact bij overlast

Heb je overlast van de versterkingswerkzaamheden of vragen hierover? Neem dan contact op met Johan Kemkers. Kemkers werkt in Zandeweer, Kantens en in Uithuizen in de wijken Uithuizen-Noord, Wilgenbuurt en Menkema.

Weet je niet zeker of de overlast komt door de versterkingswerkzaamheden? Neem dan contact op met de gemeente. Onderaan op deze pagina staat hoe je ons kunt bereiken.

Over het BLVC-W-plan

Doel

Tijdens het versterken gebeurt er veel tegelijkertijd in een wijk. Zoals slopen, bouwen, het riool vernieuwen en de openbare ruimte opnieuw inrichten. Daardoor is er een aantal jaren veel bouwverkeer in de dorpen. Het doel van een BLVC-W-plan is om overlast tijdens de werkzaamheden zoveel mogelijk te beperken. Input van bewoners is daarbij onmisbaar. Met de uitvoerende partijen maken we afspraken over verschillende dingen. Daar houden we rekening mee tijdens werkzaamheden. We leggen de afspraken van te voren vast. Maar we kunnen ook altijd nog afspraken toevoegen.

Voorbeeld

Hieronder een voorbeeld van afspraken uit  het BLVC-W-plan van Uithuizen-Noord:

  • Aandacht voor de veiligheid van de scholieren.
  • Openbare wegen openhouden voor het reguliere verkeer. Met aandacht voor de bereikbaarheid van hulpdiensten en vuilniswagens.
  • Keren met bouwverkeer in de openbare ruimte doen we niet.
  • Woningen blijven bereikbaar.
  • Veilige aan- en afvoerroute bouwverkeer.

Bijeenkomsten

Per project maken we met de bewoners en omwonenden een BLVC-W-plan. Gemeente en InVra Plus B.V. bespreken het BLVC-W-plan tijdens bijeenkomsten in je buurt of dorp.

Zo werkt het in de praktijk

  • Voordat de werkzaamheden beginnen is het BLVC-W-plan af. 
  • InVra Plus B.V. deelt dat plan met de aannemers. 
  • De afspraken leggen we vast in een checklist. De aannemer moeten zich aan de checklist houden.
  • Bewoners kunnen bij vragen, opmerkingen en klachten contact opnemen met de omgevingsmanager van InVra Plus. Deze is de contactpersoon van bewoners, aannemer en projectgroep. Zo worden problemen, knelpunten of klachten direct opgepakt.