Nieuw beleid voor dorpshuizen Het Hogeland

Het college legt het beleidsplan ‘Dorpshuizenbeleid 2024 – 2028: Ruimte voor ontmoeting’ voor aan de gemeenteraad. Ook komen er nieuwe subsidieregels die dorpshuizen meer maatwerk bieden. De plannen zijn gemaakt in samenwerking met vertegenwoordigers van de dorpshuizen en de vereniging Groninger dorpen.

Het nieuwe beleidsplan sluit beter aan bij de huidige situatie van de dorpshuizen in Het Hogeland. De dorpshuizen zijn een belangrijke ontmoetingsplek voor inwoners. Maar elk dorpshuis is anders en elk dorp heeft eigen wensen en mogelijkheden. Het nieuwe dorpshuizenbeleid biedt ruimte voor deze verschillen.

et het nieuwe beleid komt er ook meer maatwerk in subsidies. Het subsidiebedrag houdt rekening met de omvang van een dorpshuis, een eventueel monumentaal karakter en de aanwezigheid van een gymzaal. Een klein dorpshuis krijgt een basisbedrag van 3000 euro per jaar. Een middelgroot en groot dorpshuis ontvangt per jaar respectievelijk 3500 en 4000 euro. Daar waar een dorpshuis te maken krijgt met verschillen in inkomsten en uitgaven, wordt het verschil tot een maximaal bedrag van 2500 euro gecompenseerd. Dorpshuizen die hogere uitgaven hebben, bijvoorbeeld voor energie of ozb, worden met de nieuwe regeling allemaal geholpen. Ook is er nieuw beleid gemaakt voor groot onderhoud. Dorpshuizen bepalen jaarlijks gezamenlijk hoe zij het beschikbare geld verdelen. De oude subsidieregeling voor groot onderhoud komt daardoor te vervallen,\

“Ik ben ontzettend blij dat er nu een plan ligt dat aansluit bij deze tijd van nieuwe behoeften”, zegt wethouder Mariette de Visser. “Met dit plan gaat geen dorpshuis erop achteruit en kunnen we deze belangrijke ontmoetingsplekken in de dorpen blijven faciliteren.”

Het nieuwe dorpshuizenbeleid vraagt een forse financiële injectie. Daar beslist de raad over, naar verwachting op 15 mei 2024.

Herinrichting Snik Uithuizen

Het college heeft ingestemd met het voorstel om de Snik in Uithuizen opnieuw in te richten en hier in de voorjaarsnota geld voor te vragen aan de gemeenteraad. Vernieuwingen in de wijk Menkema en aan het Molenerf zorgen ervoor dat de gemeente de Snik ook wil aanpassen om alles goed op elkaar te laten aansluiten. "Door de Snik opnieuw in te richten verbinden we de wijk Menkema en het Molenerf met elkaar en maken deze via een tweede weg beter en veiliger bereikbaar. Ook krijgt de straat een betere en mooiere uitstraling, wordt groener en krijgt nieuwe riolering", zegt wethouder Stefan van Keijzerswaard.

De wijk Menkema en het winkelgebied Molenerf krijgen een totaal nieuwe inrichting van de openbare ruimte. Door aardbevingen moeten in de wijk Menkema in uithuizen veel woningen worden gesloopt en nieuw gebouwd. Dit zijn woningen van Goud Wonen en ook (een klein aantal) koopwoningen. Deze ingrijpende situatie gebruiken we ook als kans om de wijk op te knappen. Onderdeel van de versterking van dit gebied is daarom een helemaal nieuwe inrichting van het openbaar gebied. Als onderdeel van het Centrumplan Uithuizen worden daarnaast op het Molenerf supermarkten verbouwd en verplaatst. Ook hier wordt het openbaar gebied opnieuw ingericht.

Tussen de wijk Menkema en het Molenerf ligt de Snik. De Snik is onderdeel van de doorgaande route in en rond Uithuizen. Deze weg geeft toegang tot het Molenerf en, via de Heerdweg en de Aak kan de wijk Menkema bereikt worden. Het is daarom slim om die straat ook gelijk te vernieuwen.

Financiële bijdrage aan projecten Cultuurlandschappen Waddengebied

Het college stelt de gemeenteraad voor om €200.000,- te reserveren om bij te dragen aan projecten van het programma Cultuurlandschappen Waddengebied. Dit bedrag is gemeentelijke cofinanciering van projecten die gaan plaatsvinden in en de regio rondom Zoutkamp. Het betreft hier het vergoten van de biodiversiteit van de slaperdijken en overige zaken (€ 130.000) en voor schotbalkhuisjes (€ 70.000)

De projecten zijn onderdeel van een te ontwikkelen IKW-programma met als titel Programmaplan Cultuurlandschap Waddenkust. Het programma leunt op 3 programmalijnen: de slaperdijken, de kreken en maren, en de voormalige eilanden. Voor alle drie programmalijnen liggen er goede kansen in de gemeente het Hogeland. Het Waddenfonds ziet graag in de aanvraag voor de 1e twee jaar concrete uitgewerkte projecten, en voor de jaren erna moeten we inzichtelijk maken welke projecten nog veder uitgewerkt worden, wie hierbij zijn aangesloten en wat de verwachte output en cofinanciering is.

Totale programma omvat 7 miljoen euro, verdeeld over 3 provincies. Hierbij wordt er samengewerkt met de Landschapsbeheren van Groningen, Friesland en Noord-Holland. Groningen heeft de lead en is penvoerder. Voor de indiening van het programma moet voldoende zekerheid zijn over commitment en cofinanciering van relevante partijen, zoals de provincie(s) en de gemeente(n).

Activiteiten collegeleden

Leden van het college zijn aanwezig bij de volgende activiteiten (25 – 3 april):

Vrijdag 29 maart 2024

Burgemeester Henk Jan Bolding opent het jubileumconcert voor het 65-jarig bestaan van Kuipers Muziekhuis. Dat is aan de Valge 16 in Leens om 15.00 uur.