Besluiten college 22 maart 2024

Integraal Huisvestingsplan scholen

Het college heeft ingestemd met het Duurzaam Integraal Huisvestingsplan voor scholen. Hiervoor is tot 2035 een investering nodig van € 47.664.540. De raad moet hier nog over beslissen.

Het duurzaam huisvestingsplan heeft de gemeente samen met de schoolbesturen opgesteld om verouderde schoolgebouwen te vervangen of te verbouwen. Alle scholen zijn beoordeeld op duurzaamheid, technische staat, functionele geschiktheid, ruimte behoefte (aantal leerlingen) en functionaliteit. Op basis van deze criteria is een lange termijnplan opgesteld. In het plan wordt stapsgewijs tussen 2025 en 2035, 12 scholen in het primair onderwijs en 2 scholen in het voortgezet onderwijs vervangen. Zodra een school aan de beurt is, wordt samen met het schoolbestuur een keuze gemaakt voor nieuwbouw of verbouw.

De aanpak van scholen, verbouw of nieuwbouw, vindt stapsgewijs en per cluster plaats:

• Cluster 1 Winsum: CBS De Borgschool, OBS De Negen Wieken en GBS De Wierde
  • Cluster 2 Eenrum & Leens: OBS De Linde en de Handpalm
  • Cluster 3 Zoutkamp, Wehe-den Hoorn & Ulrum: SWS De Zoutkamperril, SWS Hoogholtje en CBS Hendrik de Cockschool
  • Cluster 4 Pieterburen & Kloosterburen: OBS De Getijden, BS Mandegoud,
  • Cluster 5 Sauwerd & Adorp: CBS De Meander, OBS De Wierde
  • Cluster 6 Voortgezet Onderwijs in Winsum: Het Hogeland College en Terra

Uitvoeringsplan Visie recreatie en toerisme

Het college heeft ingestemd met het Uitvoeringsplan Visie recreatie en toerisme. Sinds de Visie en het uitvoeringsplan recreatie & toerisme Het Hogeland 2021 is de gemeente meer gaan samenwerken met verschillende organisaties. Inmiddels zijn diverse actiepunten gerealiseerd. De gemeente subsidieert en werkt samen met Stichting Promotie Waddenland rondom de promotie van Het Hogeland. Jaarlijks wordt er bijvoorbeeld een Waddenmagazine uitgebracht. Ook is er een nieuwe website gemaakt voor de provincie Groningen waar bezoekers en inwoners nu op één plek informatie kunnen vinden.

Ook op het gebied van waterrecreatie wordt nu beter samengewerkt. Speerpunten voor de toekomst zijn het afstemmen van brugtijden en het verbeteren van vaarinformatie. De kansenkaart waterrecreatie geeft aanleiding om routes op en/of langs het water te verbeteren. Verder heeft de ook verschillende ondernemers en initiatiefnemers met hun plannen en projecten ondersteund zoals de Enne Jans Heerd en Kunstcentrum De Ploeg. Dat geldt ook voor het Routebureau Groningen voor het onderhouden van het fiets- en wandelknooppuntennetwerk.

De komende jaren blijft de gemeente werken met verschillende organisaties. Ook blijft de gemeente de initiatieven van ondernemers en overige initiatiefnemers in de vrijetijdsector ondersteunen.

Al in oktober 2021 stelde de gemeenteraad de visie en het uitvoeringsplan recreatie en toerisme Het Hogeland 2030 vast. Dit plan is gemaakt met ondernemers en inwoners van de dorpen. Het plan kent de volgende onderdelen: vitale en verrassende dorpen, erfgoed en landschap tot leven brengen, Water, Water, Lauwersmeer en Waddenzee en beter samenwerken met de partners.

Activiteiten collegeleden

Leden van het college zijn aanwezig bij de volgende activiteiten (22 – 24 maart):

• 25 maart: Wethouder Nolles krijgt het Waddenlandmagazine aangeboden in de Laurentiuskerk in Baflo om 12.15 uur. Kostersgang 8.