Besluiten college 11 april 2024

Harmonisatie sporthalbeheer Het Hogeland

Het college heeft ingestemd met het rapport Harmonisatie sporthalbeheer Het Hogeland. Deze harmonisatie houdt in dat het beheermodel van sporthal De Mencke in Uithuizen voor alle sporthallen gaat gelden.

Sinds de herindeling is het beheer van de gemeentelijke sporthallen nog steeds verschillend. Eind 2020 heeft het college al wel de tarieven voor het gebruik van de sporthallen geharmoniseerd. Gemeente Het Hogeland heeft daarna onderzocht hoe 1 beleid gemaakt kan worden voor het beheer van de 5 grote sporthallen; De Mencke in Uithuizen, de Beemden in Bedum, De Tirrel in Winsum, Sporthal Leens en Scherphorn in Uithuizermeeden.

Nu nog zijn er verschillen in bijvoorbeeld contracten voor huur en pacht, verzekeringen, gebruik, verhuur en onderhoud van de zalen. Om tot een nieuw Hogelandster sporthalbeheer te komen zijn in overleg met zaalbeheerders en gebruikers de verschillende mogelijkheden bekeken. Op basis van dit onderzoek heeft het college gekozen voor het model van sporthal De Mencke in Uithuizen. De volgende stap is een uitvoeringsplan. Na afronding van het harmonisatieproces zijn de werkwijzen en huurtarieven voor de 5 gemeentelijke sporthallen gelijk.

Plaatsing statushouders tweede helft 2023

Het college heeft kennis genomen van de realisatie van de taakstelling van de huisvesting van vergunninghouders over de tweede helft van 2023;

Gemeenten zijn wettelijk verplicht statushouders te huisvesten per halfjaar. Het Rijk bepaalt voor elke gemeente om hoeveel mensen het gaat. Voor de tweede helft van 2023 was dit aantal voor gemeente Het Hogeland 58. Het is gelukt om 46 personen te plaatsen. Voor het jaar 2024 heeft de gemeente dan ook een achterstand van 12.

Activiteiten collegeleden

Leden van het college zijn aanwezig bij de volgende activiteiten (9 t/m 17 april):
• 12 april: Wethouder Arjen Nolles plaatst in Uithuizermeeden de eerste tegel van het Groningse project ‘Plastic en Ik’. Dat is om 15.00 uur bij de ingang van de supermarkt aan het Johan van Veenplein 2-14.
• 13 april: Wethouder Mariette de Visser opent het vernieuwde dorpshuis in Zuidwolde. In een speech zal de vrijwilligers in het zonnetje zetten die het op verzoek van dorpsbewoners het dorpshuis gezelliger hebben gemaakt. De bijeenkomst is van 17.00 tot 20.00 uur.
• 15 april: Wethouder Stefan van Keijzerswaard start het verkeersexamen van groep 7 en 8 van de Meenschaar. Dat is om 8.15 uur aan de Kapelstraat 9 in Bedum.
• 15 april: Wethouder Eltjo Dijkhuis ontvangt de dorpsvisie van Bedum in de Meenschaar in Bedum. Dat is om 19.00 uur.