Identiteitskaart

Voor het aanvragen van uw identiteitskaart (ID-kaart) gaat u naar het gemeentehuis. Hiervoor maakt u een afspraak. Ook kinderen moeten mee bij het aanvragen van hun ID-kaart. U betaalt bij het aanvragen, de ID-kaart ligt vervolgens na 5 werkdagen voor u klaar in het gemeentehuis waar u de aanvraag hebt gedaan.

Aanvragen

Voor het aanvragen van een identiteitskaart maakt u een afspraak

Meenemen

  • alle ID-kaarten en paspoorten die u heeft, ook als ze zijn verlopen;
  • 1 pasfoto in kleur. Let op pasfoto-eisen.

Jonger dan 12 jaar?

Dan moeten beide ouders of voogden toestemming geven. Dit kan persoonlijk aan de balie. Beide ouders of voogden moeten zich legitimeren. Zijn de ouders of voogden niet aanwezig bij de aanvraag? Neem dan ook mee:

Reizen met kinderen

Kinderen hebben een eigen reisdocument nodig. Reist u met uw kinderen naar het buitenland? En heeft u een andere achternaam, dan kan dit problemen opleveren bij de paspoortcontrole. U heeft een bewijs nodig dat u de ouder bent of het ouderlijk gezag hebt. U regelt het bij de Marechaussee.

Reist u met een kind waarover u niet het gezag heeft naar het buitenland? Dan moet u kunnen aantonen dat u toestemming heeft van de personen die het gezag over het kind hebben. U regelt het bij de Marechaussee.

Snel nodig

U kunt een spoedaanvraag doen. Als u voor 14.00 uur aanvraagt, kunt u uw ID-kaart de volgende werkdag afhalen. Als u uw oude ID-kaart kwijt bent, kan de spoedaanvraag langer duren. Voor een spoedaanvraag betaalt u extra. 

Voorkom identiteitsfraude

Geef nooit zomaar een kopie van uw identiteitsbewijs af. Hiermee kan iemand op uw naam bijvoorbeeld een lening aanvragen of een telefoonabonnement afsluiten. Kijk voor meer informatie over voorkomen van identiteitsfraude op de website van de Rijksoverheid. Daar leest u ook hoe een een veilige kopie kunt maken.

Kosten en geldigheid

Leeftijd Geldig Prijs Prijs bij spoed
Vanaf 18 jaar 10 jaar € 56,80 € 105,40
Tot en met 17 jaar 5 jaar € 29,95 € 78,55

Kwijt of gestolen

Bij verlies of diefstal van uw paspoort, ID-kaart of rijbewijs meldt u dit bij de gemeente. Hiervoor maakt u een afspraak.

Nadat wij uw document als 'vermist' hebben geregistreerd, is het document niet meer geldig. Vervolgens kunt u een nieuw document aanvragen. Neem daarvoor uw eventuele andere identiteitsdocumenten mee. Voor het aanvragen van een nieuw document gelden de standaard kosten.

Reisdocument teruggevonden

Als uw ID-kaart na vermissing terug wordt gevonden en ingeleverd bij de gemeente, dan nemen wij het document in.

Contact